خلاصه ماشینی:
"این گوشهای از جریان فکر فلسفی در دنیای غرب است و بازتاب آن درحوزهی ادبیات و هنر،که مسجل میکند نقد ادبی کلاسیک و مدرن و پساز آن و نظریات ادبی،همگی بر مبنای تفکر فلسفی غرب پدید آمده است وبرای تبیین علمی آن نیز چارهای به جز کاویدن دستگاههای فلسفی مغربزمین وجود ندارد.
این گوشهای از جریان فکر فلسفی در دنیای غرب است و بازتاب آن درحوزهی ادبیات و هنر،که مسجل میکند نقد ادبی کلاسیک و مدرن و پساز آن و نظریات ادبی،همگی بر مبنای تفکر فلسفی غرب پدید آمده است وبرای تبیین علمی آن نیز چارهای به جز کاویدن دستگاههای فلسفی مغربزمین وجود ندارد.
بنابراین باید ابتدا به دنبال تبیین مکاتب نقدباشیم و به این مهم بپردازیم که نقد چیست؟ گذشته از این،حتی اگر جامعهی ادبی ایرانی را ملزم بکنیم که با التزاماتفکری دنیای غرب بیندیشد و در چهار چوب همین دستگاهها نقد،به نقدادبی بپردازد،چند نفر را میشناسیم که نقد کلاسیک،نقد ساختارگرا و نقدمدرن را به واقع و مستدلل میشناسند و میتوانند آنها را به کار گیرند و یابه دیگران آموزش دهند؟ خیلی خوشبینانه میگویم،شاید تعداد این آدمها به اندازهی انگشتهاییک دست هم نباشد.
بنابراین باید ابتدا به دنبال تبیین مکاتب نقدباشیم و به این مهم بپردازیم که نقد چیست؟ گذشته از این،حتی اگر جامعهی ادبی ایرانی را ملزم بکنیم که با التزاماتفکری دنیای غرب بیندیشد و در چهار چوب همین دستگاهها نقد،به نقدادبی بپردازد،چند نفر را میشناسیم که نقد کلاسیک،نقد ساختارگرا و نقدمدرن را به واقع و مستدلل میشناسند و میتوانند آنها را به کار گیرند و یابه دیگران آموزش دهند؟ خیلی خوشبینانه میگویم،شاید تعداد این آدمها به اندازهی انگشتهاییک دست هم نباشد."