خلاصه ماشینی:
"امین خندقی و باغانی(1389)نیز یکی از مهمترین مشکلات در برگزاری امتحانات از طریق اینترنت را،وضعیت امنیت شبکهای برای برگزاری امتحانات به شمار میآورند؛لذا پیشنهاد میکنند سؤالات باید بدون هیچ کموکاستی برای فراگیران ارسال گردد و در مورد پاسخها نیز این اطمینان حاصل گردد که هیچ تغییری در آنها رخ نداده است.
2-چالشهای مهارتی -عدم آشنایی اعضای هیأت علمی با ساختار و فناوری مورد استفاده در دانشگاه مجازی:ناکافی بودن تجربه و مهارت و همچنین سرعت پایین تطابق اعضای هیأت علمی با آموزش بر خط یکی از مهمترین مسائل فراروی دانشگاه مجازی است؛و در نتیجهی این عدم آمادگی در برخورد با مسائل و مشکلات به صورت تجربی یا آزمون و خطا عمل میکنند و یا اینکه از همکاران خود مشورت میگیرند.
-عدم تناسب شیوههای ارزیابی با دورههای مجازی:همانطور که نظام پارادایمهای یادگیری متفاوت هستند و ضرورت دارد که برای سنجش از آموختههای یادگیرندگان،از روشهای و ابزارهای مناسب با هر پارادایم استفاده شود،در آموزش مبتنی بر شبکه نیز باید از روشهای سنجش استفاده کرد که با طبیعت این نوع آموزش و محیط آن،هماهنگ باشند؛اما متأسفانه در دانشگاههای مجازی به دلایل گوناگون از همان شیوههای ارزیابی سنتی استفاده میشود(لیانگ و کریزی؛ترجمه شریفیان،1389).
از جمله راهکارهای پیشنهاد داده شده توسط صاحبنظران موارد زیر میباشد: 1-امین خندقی و باغانی(1389)برای کاهش مشکلات ارزیابی در محیط الکترونیکی پیشنهاد میدهند ارزشیابی از آموختههای فراگیران الکترونیکی باید براساس اصولی همچون تناسب راهبردهای ارزشیابی با هدفها و محتوای برنامهی درسی،فرآیندی و مستمر بودن،استفاده از راهبردهای متنوع،و اصیل و واقعی بودن راهبردها انجام پذیرد تا به تحقق اهداف برنامهی درسی الکترونیک کمک نماید."