خلاصه ماشینی:
"به یاد گذشته درآمدی بر مطالعهی حافظهی تاریخی* نویسنده:پروفسور رنه رومانو مترجم:علیرضا رضایت ما به مثابهی یک جامعه،چگونه و به چه شکل گذشته را به خاطر میآوریم؟ آیا این یادآوری تغییر میکند و اگر چنین است،این مسأله چه چیز را در مورد آگاهی جمعی و هویت فرهنگی به ما میگوید؟ما به عنوان دانشجویان دانشگاه وزلیان در میدل تاون که در رشتههای مختلف درس میخوانیم و از تاریخهای شخصی متفاوتی برخورداریم،این پرسشها را به عنوان سرآغاز بحث حافظهی تاریخ در کلاس مطرح میکردیم.
آنها وقایع و افراد را چنان ساده شده عرضه میکنند که دانشآموزان نمیتوانند تاریخ را به چالش بکشند به یاد گذشته درسی آنها واقعیت دارد و لذا چندان رغبتی به بحث دربارهی مطالبی که روی کاغذ میخوانند ندارند.
اما همانگونه که تجربهی شما در گرینزبورو نشان میدهد هر داستان ابعاد و جوانب بسیاری دارد و دانشآموزان را باید به اندیشیدن دربارهی تاریخ به این شکل تشویق کرد.
تاریخ سرخپوستان آمریکا و آمریکاییهای آفریقایی نادیده گرفته شده است؛دلیل این نیز آن است که تاریخ آنها تاریخی است که در آن سفیدپوستان،همچون سرکوب گردیده میشوند و از آنجا که اینها افرادی هستند که در مسند قدرت قرار دارند،این تصویر از دید دانشآموزان پنهان نگاه داشته میشود.
آنها بعضا بسیار دورتر از جایی که اتفاق افتادهاند گرامی داشته میشوند(مثلا موزهی هولوکاست در واشنگتن)،اما محل واقعه فی نفسه واجد قدرتی خاص است که تعیین میکند چه داستانی باید در کانون حافظهی جمعی ما قرار گیرد.
fo lanruoJ'',yrotsiH naciremA dna yromeM'',nelehT divaD .
''pihsnoitaleR a fo yrotsiH ehT:ytitnedI dna yromeM'',silliG nhoJ ytisrevinU notecnirP:notecnirP(silliG nhoJ."