خلاصه ماشینی:
"»اینکه چنین وضعیتی بسیار اسرارآمیز است مورد قبول هر کسی است اما سؤالی که پیش میآید این است که:آیا این علم است حتی اگر ما این مطالب را به عنوان فرضیههای موقت بگیریم آنگونه که به ظاهر خود مؤلف آنها نیز همین عقیده را دارد،آیا میتوانیم چنین فرضیههایی را علمی حساب کنیم؟ آیا تبیین وجود انسان از طریق یک سلسله حوادث که هر یک از آنها بیش از دیگری غیر محتملتر است، علمی است؟حقیقت مطلب به طور ساده این است که در مورد مسألهء وجود انسان اخترشناسی جدید اکیدا چیزی برای گفتن ندارد،و اگر ما به اخترشناسی جدید،فیزیک جدید را هم بیفزاییم همان نتیجهگیری باز بجا خواهد بود.
زیرا هنگامی که خدایان با یکدیگر میجنگند،انسان باید بمیرد آیا ما نمیتوانستیم کوشش کنیم و بفهمیم که تکامل عمدتا آن چیزی باید باشد که ما به وجود خواهیم آورد؟که توسعه یک قانون عامل فی نفسه که به گونهای خودکار عمل کند نیست،بلکه چیزی است که باید صبورانه توسط ارادهء انسان صورت پذیرد؟که برابری یک واقعیت واقعا مفروض نیست بلکه یک آرمانی است که باید از طریق عدالت به گونهای تدریجی به آن دست یافت؟که دموکراسی خدای راهنمای برخی از جوامع نیست، بلکه وعدهء عظیمی است که باید از طریق خواست مداوم انسانها برای دوستی-اگر انسانها قدرت کافی برای استمرار بخشیدن به آن طی نسلهای متوالی را دارند- تحقق پذیرد؟ من گمان میکنم که ما میتوانستیم،اما ابتدا باید مقدار زیادی بصیرت پدید آید و این جایی است که فلسفه میتواند به رغم عجز ضرب المثلیاش تا حدودی مددکار باشد."