خلاصه ماشینی:
"کیهان فرهنگی:هنر انیمیشن چگونهمتولد شد و تا این زمان چه روندتکاملی را طی کرده است؟ فرد مقدم:از زمانی که بشر اولیه توانست با نقاشی [مشاهدات خود را بر دیوارۀ غارها تجربه کند.
پس ازشنیدن تعریف فیلم نقاشی متحرک-که آن روزها«موسی قلمی»میگفتند-نخستین فیلمهای انیمیشنخود را در ذهنم کشیدم تا اینکه در کلاس اول دبستانتوفی دیدن«موسی قلمی»در کلاس تاریک شدۀدبستان روی دیوار حاصل شد که جاذبۀ آن شعلۀ عشقبه سینمای انیمیشن را در دلم روشن کرد و بعدها بادیدن فیلمهای متعددی از والت دیزنی و فیلمهایساخته شده در وزارت فرهنگ و هنر سابق [ساختنفیلم کارتون برایم به شکل آرزویی بزرگ درآمد.
از سوی دیگر درپی کمبودهایی که در«ادبیات فیلم»داشتم به مطالعۀکتابهای مذهبی [تاریخی و ادبیات ایران پرداختم واحساس کردم که با الهام از ادبیات و مذهب و هنر وآداب و رسوم سنتی میشود فیلمهای با صداقت ولطافت [آموزنده و متفاوت ساخت ولی این کار تجربهایکافی میخواست.
چرا در فیلمهای خود مخاطبین کودک ونوجوان را برگزیدهاید؟ فردمقدم:اشتیاق من به سینمای انیمیشن ابتدابخاطر خود سینمای انیمیشن بود ولی به دلیل کار درکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جاذبۀانیمیشن برای این گروه سنی [به تدریج اشتیاق کاربرای کودکان را نیز به دست آوردم.
کیهان فرهنگی:به نظر شما سینمایانیمیشن چگونه میتواند جایگاه واقعیخود را بیابد؟ فردمقدم:نخست باید نهادی ویژه [برای سینمایانیمیشن ایجاد شود و مدیری آگاه و علاقهمند کهدردها [نقطهضعفها و درمان را بشناسد [در رأس آنگذاشته شود و بودجهافراوان با امکانات مدرن دراختیار این سازمان قرار گیرد و در پی آن [برنامهریزیاساسی چندین ساله در تولید فیلمهای کوتاه و بلندانیمیشن به وجود آید."