Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی مذهبی و قومی طالبان

نویسنده:

(22 صفحه - از 191 تا 212)

کلید واژه های ماشینی : طالبان ،افغانستان ،جمعیه العلمای اسلام ،پاکستان ،دیوبندی ،پشتون ،سیاسی ،اسلامی ،مدارس ،مدارس جمعیه العلمای اسلام ،هند ،دینی ،قومی ،جمعیه العلمای هند ،قبیله‌ای ،دیوبندی جمعیه العلمای اسلام ،تفکر ،حزب ،شاه‌ولی الله ،جمعیه العلمای پاکستان ،سنت ،غربی ،بنیادگرایی ،جمعیه العلمای اسلام در پاکستان ،جمعیه العلما ،فرهنگ ،جامعه پشتون افغانستان ،مکتب دیوبندی ،اندیشه ،نظام

خلاصه ماشینی:

"لذا تعبیر سخت گیرانه طالبان از اسلام و تعصب دیوانه وار آنها در برابر زنان که با عنعنات قوم پشتون نیز هماهنگی دارد, از آنجا ناشی شده است)) ((13)) به طور کلی, مدارسی که متعلق به جناح دیوبندی در پاکستان بوده و طلاب دینی را در آنها بر اساس آموزه های دیوبندی آموزش می دهند, بعضا قرار ذیل هستند: دارالعلوم حقانیه اکوره ختک در ایالت سرحد, مدرسه اشرفیه در لاهور, جامعه بنوری تاون و دارالعلوم کده در کراچی, دارالعلوم تندو الله یارخان در سند, جامعه مدینه در لاهور, مدرسه خیرالمدارس مولتان و چندین مدرسه مهم دیگر در کوئته بلوچستان. اولین و مهمترین گام در تاثیر فرهنگ قبایلی بر اندیشه دینی طالبان, درنوع گزینش الگوی نظام سیاسی و راههای مشروعیت دهی به آن به وسیله آنها مشاهده می شود, مثلا مدل نظام ((خلافت)) در تفکر سیاسی طالبان اگر چه در اصل, خود یک مدل اسلامی است که هیچ مسلمانی در اسلامی بودن آن تردید بخود راه نمی دهد, اما انتخاب آن به عنوان تنها مدل حکومت مشروع از میان سایر مدلهای موجود در جهان اسلام و دنیای جدید, انگیزه های دیگری نیز می تواند داشته باشد; چه اینکه, قرار گرفتن یک فرد مطلق العنان در راس یک نظام حکومتی که هیچ نقشی به سایر افراد ملت ندهد, با مدل نظام ریاستی قبیله ای مرسوم در جوامع روستایی پشتونها, شباهت زیادی دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.