خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه مراجعه شود)نقد و نظر تاریخ ادیان،شاخهای از معرفت(*) دانش ادیان،به عنوان رشتهای مستقل که به تحلیلعناصر مشترک ادیان مختلف اختصاص دارد و در طلباستنباط قوانین تکامل ادیان و بویژه کشف و تعریفمنشأ و پیدایش و نخستین شکل دین است،رشتهایبسیار جدید است که به علوم افزوده شده است.
علاقه به مطالعۀ تاریخ ادیان به دو طریق نمایان شد:یکی از طریق گزارشهای مسافران(جهانگردان)کهشامل توصیف دینهای بیگانه و مقایسه آنها با اعمالدینی یونانیان بود و دیگر از طریق انتقاد فلسفی دربارۀدین سنتی.
در طی دو قرن نخست از دورۀ مسیحی،فیلون هرینوس که طرفدار سبک هومر بود کتابی بهنام تاریخ فنیقیان را منتشر ساخت،پاوزانیاس کتابشرا که منبعی پایانناپذیر برای مورخ ادیان است تحتعنوان«وصف یونان»(56)انتشار داد و آپولودروسدروغین اثری دربارۀ اسطورهشناسی به نام«کتابخانه»(57)پدید آورد.
دربارۀ مسألۀ خدا و شرک چندین نظر به وجود آمد 1-دیوها و شیاطین که در اثر آمیزش جنسی بین فرشتگانهرزه و«دختران بشر»به وجود آمدهاند(سفر پیدایش،باب 6،بند 2)بشر را به بتپرستی سوق دادهاند 2-سرقت ادبی فرشتگان شرور که غیب میدانستند بهمنظور آزار رساندن به مؤمنان،بعضی شباهتها را ازادیان شرکآمیز گرفته و به دین مسیح و یهود واردکردند،فلاسفه بی دین نیز نظرات خود را از موسی(ع)و انبیاء بنی اسرائیل اقتباس نمودند 3-عقل بشری(به تصویر صفحه مراجعه شود)میتواند با نیروی خود به شناخت حقیقت نائل آید و بههمین سبب بود که جهان شرکآلود میتوانستشناختی عقلی و غیر وحیانی از خدا کسب کند.
در سال 1794 فرانکویس دوپوئیس کتاب«خاستگاه پیدایش همۀ ادیان»(72)را منتشر کرد وخواست نشان دهد که تاریخ خدایان و حتی زندگیمسیح(ع)همگی تنها تمثیلی از حرکت ستارگان است،نظریهای که در پایان قرن نوزدهم توسط بابل پرستانمجددا احیا شد.