Skip to main content
فهرست مقالات

آل بویه، عباسیان و تشیع

نویسنده: ؛

بهار 1385 - شماره 25 (18 صفحه - از 83 تا 100)

کلیدواژه ها : عباسیان ،آل بویه ،بغداد ،معزالدوله ،عضدالدوله سلجوقیان ،تشیع

کلید واژه های ماشینی : آل‌بویه ،خلفای عباسی ،عباسی ،بغداد ،خلفا ،خلیفه عباسی ،معزالدوله ،عضدالدوله ،تسلط آل‌بویه بر بغداد ،آل‌بویه به بغداد ،قدرت دنیوی ،دیلمیان ،عزالدوله ،دنیوی ،شیعی ،هـ ،معنوی خلفای عباسی ،قدرت معنوی ،معنوی ،اقتدار معنوی و دنیوی ،معزالدوله به بغداد ،اقتدار معنوی ،حکومت آل‌بویه ،خلافت عباسی ،تسلط آل‌بویه ،احمد بن بویه ،بغداد و خلفای عباسی ،عباسیان به خاندان ،دنیوی خلفای عباسی ،گرایش­های شیعی

سا­­ل­ها قبل از ورود آل بویه به بغداد، خلفای عباسی، عملا"قدرت دنیوی خود را به امیرالامراها منتقل کرده بودند. برادران بویه که گرایش­های شیعی داشتند، پس از فتوح خویش در ایران، متوجه بغداد شدند. معزالدوله پس از ورود به بغداد، در صدد برآمد تا خلافت را از عباسیان به خاندان علی(ع) منتقل نماید، ولی باصلاحدید وزیرش، از این کار منصرف شد و به تغییر خلیفه عباسی اکتفا کرد. انتخاب فردی مطیع به مقام خلافت و خلع آنان در موقع لازم، امتیازی بود که آل بویه در این خصوص به دست آوردند؛ بدین ترتیب، نه تنها اقتدار دنیوی، بلکه اقتدار معنوی خلفای عباسی به تدریج رو به کاستی گذاشت. اما در دراز مدت، غیبت امیران بویی از بغداد و اختلاف میان آنها در شاخه­های عراق و فارس، زمینة بازیابی قدرت خلفا را فراهم آورد. آنان به تدریج قدرت معنوی خود را افزایش دادند و سپس برای دست‌یابی به قدرت دنیوی، از قدرت نظامی نو پای طغرل سلجوقی، برای شکستن دیلمیان سود جستند. لیکن خلفای عباسی دیگر هیچگاه به جایگاه قدرتمند اولیه خود بازنگشتند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.