Skip to main content
فهرست مقالات

انحراف در بحث از مفهوم وصف

نویسنده: ؛

تابستان و پاییز 1384 - شماره 2 (22 صفحه - از 89 تا 110)

کلیدواژه ها : مفهوم ،منطوق ،مفهوم موافق ،مفهوم مخالف ،مفهوم شرط ،قضیه شرطیه محققه الموضوع ،مفهوم وصف ،علیت منحصره ،انتفا ،منتفی ،موضوع و حکم

کلید واژه های ماشینی : مفهوم وصف ،انتفای ،انتفای حکم ،مفهوم دار بودن وصف ،بحث انتفای حکم ،بحث با بحث انتفای ،انتفای موضوع ،بحث مفهوم وصف ،انتفای حکم با انتفای ،انتفای حکم از موصوف ،حکم با انتفای موضوع ،بحث در مفهوم وصف ،دار بودن وصف ،وصف در شخص حکم ،اصل احترازی بودن قیود ،انتفای وصف ،حکم با انتفای ،موصوف ،فرض انتفای موضوع ،مفهوم شرط ،حکم وجوب اکرام ،منتفی ،مفهوم‌دار بودن وصف ،حکم از موصوف ،انتفای موضوع منتفی ،بحث مفهوم شرط ،وجوب اکرام ،حکم با فرض انتفای ،تعریف مفهوم وصف ،بحث مفهوم

»مفهوم وصف« از جمله مباحث علم اصول فقه است که در بیش‌تر کتاب‌های این علم مورد بحث و گفت و گو است. در تعریف و دلایلی که برای مفهوم وصف ذکر می شود، مسامحه و غفلت صورت گرفته، به طوری که موجب شده است تا بحث در مفهوم وصف از محور اصلی منحرف شده و سمت و سوی اشتباهی پیدا کند. در بیش‌تر کتاب‌های علم اصول، این بحث با بحث انتفای حکم در صورت انتفای موضوع مورد خلط قرار گرفته است، خلطی که باعث شده است تا یکی از امور مسلم و بدیهی مورد انکار قرار گیرد و آن انتفای حکم است در فرض انتفای موضوع. چنان‌که در بحث مفهوم شرط همگی پذیرفته اند که بحث مفهوم شرط در جایی نیست که موضوع منتفی شود و با آن انتفای حکم مسلم و قطعی است و جای گفت و گو نیست؛ بلکه در مفهوم شرط سخن از استفاده انحصار و علیت منحصره است، در بحث مفهوم وصف نیز باید مورد گفت و گو چنین چیزی باشد و هم کسانی که می‌خواهند مفهوم‌دار بودن وصف را اثبات کنند و هم کسانی که می خواهند مفهوم دار بودن وصف را رد و باطل کنند، باید بحث را در دخالت انحصاری وصف در حکم یا عدم دخالت آن، متمرکز کنند؛ نه این‌که با طرح مفهوم وصف به سراغ بحث انتفای حکم یا انتفای موضوع بروند. این انحراف هم در تعریف مفهوم وصف و هم در ادله‌ای که برای آن آورده می‌شود و هم در مثال‌ها و تطبیقات این بحث در اکثر قریب به اتفاق کتاب‌های اصولی مشهود می باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.