Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهشی درباره احادیث نهی از تفسیر به رأی در دیدگاه فریقین

نویسنده: ؛

تابستان و پاییز 1384 - شماره 2 (10 صفحه - از 199 تا 208)

کلیدواژه ها : رأی ،تفسیر ،تفسیر به رأی ،ظواهر قرآن

کلید واژه های ماشینی : تفسیر به رأی ،احادیث نه‌ی از تفسیر ،فریقین سند احادیث نه‌ی ،فریقین ،روایات نه‌ی از تفسیر ،نه‌ی از تفسیر ،ظواهر ،اهل سنت ،حیطه ظواهر الفاظ قرآن ،دیدگاه فریقین ،معنای نفی مطلق تفسیر ،جرگه تفسیر به رأی ،تفسیر قرآن ،ظواهر قرآن ،تحمیل رأی بر قرآن ،درک مراد خدا ،مراد خدا ،پیامبر خدا ،ظواهر الفاظ ،ذهبی ،ظواهر آیات ،تفسیر القرآن ،روایات تفسیر ،تفسیر بدون علم ،کاوش در حیطه ظواهر ،قم ،ابن عاشور ،قرآن‌پژوهان فریقین ،مطلق تفسیر ،ابن حنبل

فریقین سند احادیث نهی از تفسیر به رأی را پذیرفته و درباره مفاد این احادیث به دو گروه کلی تقسیم شده‌اند؛ گروهی با استناد به این روایات هر نوع کوششی را برای استنباط مراد خدا از ظواهر آیات مردود و حرام می‌دانند و گروه غالب با رد این نگرش نهی از تفسیر به رأی را به معنای نفی مطلق تفسیر قلمداد نمی‌کنند و بر این باورند که مقصود از این روایات تفسیر بدون علم و یا تحمیل رأی بر قرآن است. برخلاف تصور برخی اختلاف نظر این دو گروه لفظی نیست؛ چه این که تقسیم این روایات به تفسیر به رأی جایز و غیر جایز بی‌مورد است. اکثر قرآن‌پژوهان فریقین معتقدند کاوش در حیطه ظواهر الفاظ قرآن برای درک مراد خدا پس از فحص و بررسی تمام شواهد و قراین درون نصی و برون نصی عنوان تفسیر دارد اما مصداق تفسیر به رأی نیست در این معنا و نیز مصادیقی که برای تفسیر به رأی ذکر کرده‌اند به نقاط مشترک فراوانی در بین فریقین بر می‌خوریم؛ از این رو هیچ کدام از دو فریق نمی‌توانند یکدیگر را متهم کرده تفسیرشان را در جرگه تفسیر به رأی محسوب کنند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.