Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تطبیقی احکام زندان در قرآن و سنت

نویسنده:

(24 صفحه - از 219 تا 242)

کلیدواژه ها : حبس ،نفی ،ذاعر ،جاسوس ،تجسس

کلید واژه های ماشینی : زندان ،حبس ،جاسوس ،تعزیر ،اشرار ،فقها ،احکام زندان جاسوس مسلمانی ،روایت ،مجازات ،حکم ،نفی ،جاسوس مسلمان ،تبعید ،بررسی تطبیقی احکام زندان ،قتل ،توبه ،امام ،بررسی حکم زندان جاسوس ،اسلامی ،فقها مجازات تعزیری جاسوس ،مجازات جاسوس مسلمان زندان ،مجازات جاسوس مسلمان ،حکم مجازات جاسوس مسلمان ،زمین ،نظرات ،بیروت ،زمره مجازات‌های تعزیری ،مردم ،فقهای اهل تسنن ،شهر

یکی از راهکارهای حفظ سلامت جامعه و صیانت کرامت انسانی «حبس» است . شارع مقدس حبس را در زمره مجازات‌های تعزیری قرار داده است که کمیت و کیفیت آن ها در گرو نظر حاکم شرع است. این نوشتار در نظر دارد, احکام زندان جاسوس مسلمانی که برای دشمن به تجسس می پردازد و همچنین حکم تعزیری یک دسته از مصادیق افراد شرور به نام«ذاعر» را از دیدگاه مفسران و فقیهان اهل سنت و تشیع مورد بررسی قرار دهد. در این بررسی ضمن بیان دیدگاه فریقین این دیدگاه ها مورد سنجش تطبیقی قرار گرفته ، در پایان دیدگاه قابل پذیرش با استناد به شواهد و قراین روایتی، فقهی ارائه شده است .

خلاصه ماشینی:

"شیخ طوسی در این باره فرموده است: «بعضی گفته اند: اگر ذاعر در بین راه‌ها ایجاد رعب و وحشت بکند و اسلحه نیز بکشد، اگر حاکم اسلامی وی را دستگیر کند باید تعزیرش کند، و تعزیر او نیز عبارت است از تبعید به شهر دیگر و به حبس انداختن او در آن شهر، عده ای دیگر گفته اند: در شهر دیگری غیر از شهر خودش حبس و زندانی شود، نظر ما همین است» (طوسی، 1413 ، ص 47) ابوصلاح حلبی گفته است: «اگر ذاعر کسی را نکشد و یا مالی را غارت نکند، یا به وسیله زندان و حبس از زمین نفی می شود و یا این‌که با تبعید از شهری به شهر دیگرنفی می گردد» (حلبی، 1407، ص 252). البته نظر بیش تر مفسرین و فقهای فریقین بر این است که چون نفی از زمین به طور واقعی و حقیقی تحقق پیدا نمی کند ، تبعید کردن شرور نفی از زمین به شمار نمی رود؛ زیرا به هر کجا فرستاده شود زمین است ، در نتیجه نفی را به حبس تعبیر کرده‌اند، زیرا بدین وسیله اولا: او در زندان نمی تواند همانند دیگران که آزاد هستند در زمین تصرف کند؛ ثانیا: از خانواده ، نزدیکان و خویشاوندان جدا شده است و کسانی که نفی را به معنای تبعید گرفته اند ، به ظاهر الفاظ تمسک جسته، و از ملاک و غرض از نفی آدم شرور غفلت ورزیده اند بنابراین نظرشان نارسا است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.