چکیده:
هدف این پژوهش ارزیابی ویژگی های کارآفرینی و بررسی رابطه بین متغیر های جمعیت شناختی با این ویژگی ها در میان دانشجویان دختر مراکز علمی کاربردی استان گلستان بود. تعداد 385 نفر از دانشجویان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه سنجش ویژگی های شخصیتی کارآفرینان ایرانی جمع آوری و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Spss و به دلیل نرمال نبودن توزیع داده ها از آزمون های من ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که دانشجویان دختر این مراکز دارای ویژگی های ریسک پذیری، تحمل ابهام و رویا پردازی لازم برای کارآفرینی هستند، اما ویژگی های کانون کنترل درونی، نیاز به موفقیت، سلاست فکری، عمل گرایی و چالش طلبی میان دانشجویان در سطح ضعیف ارزیابی شد. در اولویت بندی ویژگی های کارآفرینی دانشجویان ویژگی رویاپردازی در رتبه اول و ویژگی سلاست فکری در رتبه آخر قرار گرفت. دانشجویان مجرد رویا پرداز تر از دانشجویان متاهل و دانشجویان متاهل ریسک پذیرتر از دانشجویان مجرد بودند. بین سن و ویژگی سلاست فکری و بین معدل دیپلم و ویژگی نیاز به موفقیت رابطه مثبت و بین سن و رویا پردازی دانشجویان رابطه منفی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی ویژگی های کارآفرینی دانشجویان دختر مراکز علمی - کاربردی استان گلستان ابراهیم عباسی * ١ دانشیار دانشگاه الزهراء(س ) منیره کلاسنگیانی کارشناس ارشد مدیریت دولتی مجتبی بالو کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی چکیده هدف این پژوهش ارزیابی ویژگیهای کارآفرینی و بررسی رابطۀ بین متغیرهای جمعیت شـناختی بـا ایـن ویژگیها در میـان دانـشجویان دختـر مراکـز علمـی کـاربردی اسـتان گلـستان بـود.
نتایج حاکی از آن بود که دانشجویان دختر این مراکز دارای ویژگی های ریسک پذیری ، تحمل ابهام و رؤیاپـردازی لازم برای کارآفرینی هستند، اما ویژگی های کـانون کنتـرل درونـی ، نیـاز بـه مؤفقیـت ، سلاسـت فکـری ، عمل گرایی و چالش طلبی میان دانشجویان در سطح ضعیف ارزیـابی شـد.
طبق جـدول ۶ بـه جهـت کمتـر بـودن مقـادیر P- Value از سـطح معنـاداری (۰/۰۵)در ویژگی های ریسک پذیری و رؤیاپردازی نتیجه می گیریم میان این ویژگی هـاو وضـعیت تأهـل دانشجویان دختر مراکز علمی کاربردی رابطۀ معناداری وجود دارد.
جدول ۶: نتایج آزمون من ویتنی برای رابطۀ میان وضعبت تأهل و ویژگی های کارآفرینی ویژگی تأهل میانگین رتبه P- Value Z مجرد ۱۷۸/۷۶ ریسک پذیری ۰/۰۴ -۲/۰۸ متأهل ۲۰۲/۷۰ مجرد ۱۸۶/۰۱ کانون کنترل درونی ۰/۳۱ -۱/۰۲ متأهل ۱۹۷/۷۶ مجرد ۱۷۹/۶۰ نیاز به مؤفقیت ۰/۰۵۱ -۱/۹۵ متأهل ۲۰۲/۱۳ مجرد ۱۸۹/۹۵ سلاست فکری ۰/۶۶ -۰/۴۴ متأهل ۱۹۵/۰۸ مجرد ۱۹۹/۸۶ عمل گرایی ۰/۳۲ -۱ متأهل ۱۸۸/۳۳ مجرد ۱۹۷/۷۱ تحمل ابهام ۰/۴۹ -۰/۶۹ متأهل ۱۸۹/۷۹ مجرد ۲۰۷/۴۰ رؤیاپردازی ۰/۰۳ -۲/۱۱ متأهل ۱۸۳/۱۹ مجرد ۱۹۰/۹۴ چالش طلبی ۰/۷۶ -۰/۳۰ متأهل ۱۹۴/۴۱ آزمون فرضیۀ چهارم : فرضیۀ چهارم : میان معدل دیپلم و ویژگی های کارآفرینی دانـشجویان دختـر مراکـز علمـی کاربردی رابطۀ معناداری وجود دارد.
Developing Entrepreneurial Characteristics in Minority Youth: The Effects of Education and Enterprise Experience, Ethnic Entrepreneurship: Structure and Process,Vol. 4, pp.