چکیده:
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
خلاصه ماشینی:
"به همین منظور فرضیههای پژوهشی به این شرح در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت: بین آگاهی از بعد مدنی حقوق شهروندی و رفتار اجتماعی دانشجویان رابطه وجود دارد.
از آنجا که مفاهیم حقوق شهروندی بایستی به صورت بومی بررسی گردد تا سازگاری بیشتری با جامعه پژوهش داشته باشد3و از آنجا که مهمترین حقوق و مسؤولیتهای شهروندان در قوانین پیشبینی شدهاند،و اصلهای متعددی در قانون اساسی مربوط به حقوق و تکالیف شهروندان و دولت میباشد35،در این تحقیق با مرور قانون اساسی،ادبیات تحقیق و بررسی پیشینه تجربی پژوهش 39-36،قوانین حقوق شهروندی موجود در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران استخراج شد و سپس براساس آن پرسشنامهای برای بررسی میزان آگاهی دانشجویان از حقوق شهروندی موجود در قانون اساسی در سه بعد حقوقی مدنی، حقوق سیاسی و حقوق اجتماعی تدوین گردید.
از نمونههای حقوق شهروندی که در قانون اساسی کشور مورد بررسی قرار گرفته است و براساس آن پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش تدوین شده است،میتوان به این موارد اشاره کرد (شایان ذکر است که این موارد شامل همه نمونهها نبوده و تنها بیانگر مصادیقی است که میتواند گستره موضوع را روشنتر نماید):بعد سیاسی:اصل 6:اتکاء به آرا عمومی در اداره امور کشور؛اصل 26:حق شرکت در احزاب و انجمنهای شناخته شده؛بعد اجتماعی:اصل 19:اصل برخورداری از حقوق مساوی اقوام و قبایل؛اصل 29:برخورداری از تأمین اجتماعی به عنوان حقی همگانی؛بعد مدنی:اصل 12:احترام کامل به کلیه مذاهب اسلامی؛اصل 14:اخلاق حسنه و عدل اسلامی مسلمانان ایرانی در ارتباط با افراد غیرمسلمان و رعایت حقوق انسانی آنان 36.
همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون چند متغیری به دست آمده از پژوهش دیگری28 مشابه با یافته تحقیق حاضر بود که نشان داد که میزان مشارکت اجتماعی،نگرش به مشارکت اجتماعی و تعهد شهروندی قدرت پیشبینی کنندگی آگاهی از حقوق شهروندی دانشجویان را دارند."