Skip to main content
فهرست مقالات

سیر تحول برنامه تحصیلی از مشروطه تا پایان سلطنت رضا شاه

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : برنامه ،اخلاق ،آموزش ،فارسی ،تدریس ،تعلیمات ،آموزش و پرورش ،قرائت ،آموزش متوسطه ،دین ،تمدن ،مدارس ،تاریخ ،ایران ،دولت ،اطفال ،تعلیم و تربیت ،دانش‌آموزان ،علمی ،پرگرام ،قطعات ،جغرافیایی ،مواد پرگرام فارسی و تعلیمات ،مواد درسی ،اصول ،اسلام ،قانون ،وزارت معارف ،برنامه تحصیلی از مشروطه ،سیر تحول برنامه تحصیلی

خلاصه ماشینی:

"5-آشنایی با پیشینه تاریخی و باستانی ایران-برای رسیدن‌ به این هدف علاوه بر آن‌چه در قرائت فارسی نوشته شده بود از سال سوم‌ درس تاریخ نیز تدریس می‌شد. درس فقه نیز در همین سال یعنی سال 1306 مورد بازبینی قرار گرفت‌ که نتیجه آن را عیسی صدیق اعلم در نامه‌ای به دایره تعلیمات وزارت‌ معارف چنین بیان کرد: «نظر مقام منیع وزارت راجع به فقه دوره متوسطه این است که در دوره‌ اول همان موادی که هست تدریس شود،به استثنای حدود،کفارات، قصاص و دیات و در دوره دوم مواد دوره اول مبسوطا تکرار شود... در دو جدول ذیل مواد درسی و ساعت تدریس هر درس در هفته از سال اول تا ششم به تفکیک دوره عمومی و دوره اختصاصی آمده است: مقدمه برنامه،همان مقدمه‌ای بود که برای برنامه سال 1312 نوشته شده‌ بود با اندکی تغییر از جمله«برای قرائت فارسی از نظم و نثر»باید مطالبی‌ گزینش شود که«برای دانش‌آموزان سودمند»افتد. دیگر این‌که روش پژوهش ایران‌شناسان غربی درباره ادبیات فارسی،در برنامه منعکس شد و برنامه‌ریزان را بر آن داشت تا در«تدریس تاریخ‌ ادبیات»به معلمان سفارش کنند«پس از دقت در اوضاع علمی و سیاسی و چگونگی اسلوب تعلیمات در هر عهد به طریقی کلی،تاثیر آنها را در افکار ادبا و شعرا و پیشرفت علوم و فنون خاطر نشان دانش‌آموزان نمایند و نیز در شرح حال هریک از ادبا،رابطهء افکار آنها را حتی الامکان با حوادث‌ زندگی ایشان در نظر بگیرند..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.