Skip to main content
فهرست مقالات

مقدمه ای بر فلسفه تاریخ شفاهی

نویسنده:

ISC (5 صفحه - از 66 تا 70)

کلید واژه های ماشینی : شفاهی، تاریخ شفاهی، تاریخ، اسناد، سنت شفاهی، اسناد شفاهی، خبر، تولید اسناد شفاهی، روایت، مصاحبه، سنت نقل شفاهی در تاریخ‌نگاری، اسناد شفاهی و تاریخ شفاهی، سنت شفاهی و تاریخ شفاهی، تاریخ‌نگاری، نقل خبر با سند شفاهی، شیوه شفاهی نقل خبر، تاریخ شفاهی فرصت ثبت، تولید خبر و سند شفاهی، شیوه تولید اسناد شفاهی، نسل، نقل، سنت تاریخ‌نگاری اسلام، مطلب اصالت تولید سند شفاهی، اسلامی، سنت شفاهی با تاریخ، اجتماعی، تجارب، مورخ شفاهی، فرصت، متن

خلاصه ماشینی: "سنت روایت گذشته در قالب نقل واژه یا به عبارتی دیگر نقل خبر از طریق زبان،ریشه دیرینه‌ای از سنت تاریخنگاری اسلام،ایران و جهان دارد با نگاهی به منابع تاریخ قرون نخستین اسلامی و بویژه سنت گذشته‌نگاری شیعه به جایگاه و کاربرد این شیوهء و با این‌گونه سندپردازی و آوردن‌ گذشته به زبان مورخ می‌توان پی برد. مهمترین جنبش تاریخ شفاهی در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد بود که‌ مورخان و نویسندگان اجتماعی نقش ویژه‌ای برای این روش به‌عنوان( humeniticentrptise )ثبت و«تفسیر انسانی»( Live experinces )از گذشته را مدعی بودند. اما هم از این نظر که اولا مرکزیت بحث سنت شفاهی خیلی کلی و دیگر اینکه موضوع‌های آن در پیشگاه تاریخ به‌طور کلی غیرواقع هستند نمی‌تواند مواد آن خیلی محل اعتماد باشد. اگرچه بازشناسی رویدادها هم می‌تواند محلی در تولید اسناد شفاهی باشد، ولی این آشکار است که به هر روی وقایع در اسناد رسمی مذکور هستند،اما آنچه که برای مثال روشن نیست حال‌وهوای قبل و بعد از واقعه و یا حتی اسناد مکتوب است که در کنترل سندهای تولیدی رسمی نمی‌گنجیده و نه بر آن سعی شده است. اما در مقابل طرح‌ تردیدهای دیگر از جمله درباره ضعف حافظه ناقل روایت و نهایتا اسناد شفاهی،همینقدر استدلال شد که جایگاه منابع شفاهی از این منظر نه‌ فروتر از منابع کتبی است و نه بالاتر. 18بدین ترتیب مورخین‌ شفاهی این مزیت را برای اسناد خود و برای نگارش خود قایل می‌شوند که محدودیت زبان نگارشی نمی‌تواند زوایای دیگر که برای مثال در ریتم‌ و وزن آواها نهفته است را در نوشتن تاریخ بکار گرفته و حداکثر ابهام‌زدایی از ثبت وقایع گذشته را بنمایند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.