Skip to main content
فهرست مقالات

تعریف ملاصدرا از مابعدالطبیعه و لوازم معرفت شناختی آن

نویسنده: ؛

زمستان 1384 - شماره 26 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (40 صفحه - از 47 تا 86)

کلیدواژه ها : ملاصدرا ،معرفت شناسی ،تعریف مابعدالطبیعه ،معرفت وجودی ،وجود ذهنی ،صدق قضایا

کلید واژه های ماشینی : مابعدالطبیعه ،تعریف مابعدالطبیعه ،ماهیات ،حقیقت وجود ،ارسطو ،عقلی ،فلسفی ،وحدت حقیقت وجود ،فلسفة ملاصدرا ،اولی ،موضوع فلسفه ،سخن ابن‌سینا ،فلسفة مابعدالطبیعه ،شناخت وجود ،اصالت وجود ،وحدت وجود ،تحلیلات عقلی ،بحث رابطة ذهن ،مفاهیم فلسفی ،سخن ملاصدرا ،فلسفة اولی ،فلسفة ابن‌سینا ،طریق تحلیلات عقلی ،حقایق اشیا ،مفهوم وجود ،رابطة ذهن ،درک می‌کنیم ،تهذیب نفس ،مفهوم موجود ،حاکی‌از حقیقت وجود

ملاصدرا دربارة تعریف مابعدالطبیعه و چگونگی شناخت موضوع آن سخنی دارد که از ویژگی‌های ممتاز فلسفة اوست. او که در فلسفه‌اش، هم با موجود سر و کار دارد و هم با وجود و گذر از موجود به وجود در خود فلسفه‌اش واقع می‌شود، به‌هیچ‌وجه شناخت وجود را صرفا شهود عرفانی آن نمی‌داند. او نظریه و شیوه ای به ما می‌دهد که بینش شهودی واقعیت را با روش قیاسی در بر می‌گیرد. سخن او در شناخت وجود از طریق تحلیلات عقلی در بادی نظر، ممکن است خیلی جسورانه و عجیب باشد، چرا که سخن ابن‌سینا و فارابی را دربارة عرضیت وجود نمی‌پذیرد و ادعا می‌‌‌‌‌کند که واقعیتی که مدلول و مصداق قضیة "انسان موجود" است، کاملا با مدلول قضایای دیگر فرق دارد. از نظر او، موضوع واقعی، حقیقت وجود است که با مفهوم موجود از آن حکایت می‌‌کنیم و تمام ماهیات، اعراضی بیش نیستند که این واقعیت واحد را به صورت اشیای بی‌شمار مقید می‌کنند. شهود این واقعیت هنگامی امکان پذیر است که در انسان آگاهی کاملا متفاوتی بیدار شود که جهان را با چنین وضعی درک کند. او با قول به اتحاد عالم و معلوم موفق به اثبات اصلی می‌‌‌شود که در بحث رابطة ذهن و عین و از بین رفتن جدایی و تمایز میان فاعل شناسا و متعلق شناسا نقش بسیار مؤثری ایفا می‌کند. بحث درباره این حقیقت، مشخص کردن ریشه‌های آن و بیان اینکه ملاصدرا در این باب رویکردی ویژه دارد، هدف اصلی سخن ماست.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.