Skip to main content
فهرست مقالات

روایات تفسیری و حدیث رمزانگاری قرآن

نویسنده:

ISC (17 صفحه - از 5 تا 21)

کلیدواژه ها : تفسیر ،روایات تفسیری ،تأویل ،تنزیل ،ظاهر ،باطن ،جری و انطباق

کلید واژه های ماشینی : روایات ،قرآن ،باطن ،تفسیر ،باطن قرآن ،تأویل ،ظاهر ،رمز ،روایات تفسیری ،روایات تفسیری و حدیث رمزانگاری ،مدلول روایات تأویل و تنزیل ،تفسیری و حدیث رمزانگاری قرآن ،تنزیل ،ظاهر و باطن ،حدیث ،تفسیر باطنی قرآن ،ظاهر قرآن ،قرآن کریم ،روایات بیان‌گر معانی باطنی ،بطن ،مدلول ،امام ،مصادیق ،روایات بیان‌گر مصادیق ظاهری ،معانی باطنی ،جری ،روایات بیان‌گر معانی ظاهری ،بیان‌گر معانی ظاهری الفاظ قرآن ،تفسیر باطنی ،خدا

تفسیر باطنی قرآن روشی است که در گونه‌ها و مکاتب مختلف تفسیری از جمله ، تفسیر فلسفی ، تفسیر عرفانی و تفسیر اثری مورد توجه است . مهم‌ترین پرسشی که در این حوزه باید پاسخ داده شود آن است که آیا بین مفاهیم ظاهری قرآن با آنچه به عنوان معانی باطنی مطرح می‌شود رابطه زبان شناختی و منطقی وجود دارد یا خیر . جواب منفی به این سؤال ، نظریه رمز واره بودن متن قرآن را دامن می‌زند که با چنین فرضی ، صحت و سقم تفاسیر باطنی با معیارهای معنا شناختی قابل سنجش نخواهد بود . برخی از نظریه پردازان بر این باورند که روایات تفسیری و روایات مربوط به باطن و تأویل قرآن نظریه مرموز بودن معانی باطنی را تأیید می‌کند . در این مقاله ضمن بررسی اجمالی مدلول روایات تأویل و تنزیل و ظاهر و باطن و طبقه بندی روایات تفسیری ، فرضیه رمزی بودن معنی باطنی قرآن مورد انکار قرار گرفته و بر قابل فهم بودن این معانی و وجود ارتباط زبان شناختی بین ظاهر و باطن قرآن تأکید شده است .

خلاصه ماشینی:

"آیا بین ظاهر و باطن یا تنزیل و تأویل ، ارتباط منطقی و زبان شناختی وجود دارد یا خیر؟ و در صورت دوم ، آیا این امر مستلزم تثبیت فرضیه رمز انگاری قرآن نیست؟ واقعیت آن است که عده‌ای معتقد بوده و هستند که خداوند در ورای آنچه از قرآن در قالب معانی و مصادیق عرفی و عقلایی قصد کرده ، مطالب دیگری را نیز قصد نموده که تنها پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و ائمه علیهم‌السلام از آن مقاصد اطلاع دارند و نمی‌توان آنها را از طرق معمولی فهم متن به دست آورد . (25) در مورد معنای برخی از الفاظ این آیه نیز ابهاماتی وجود دارد که در قالب دو سؤال زیر مطرح است : سؤال نخست : آیا لفظ «السارق» و «السارقة» همه کسانی را که به هر نحوی چیزی را از کسی دزدیده باشند شامل می‌شود؟ سؤال دوم : مراد از دست در این آیه تمام اجزای دست است ، یا بخشی از آن؟ در مورد سؤال اول ، در روایت رسیده از اهل بیت علیهم‌السلام ، قیدهایی برای اجرای مجازات سرقت بیان شده است . رابطه جری و بطن گرچه از ظاهر کلام علامه طباطبایی در ذیل مباحث روایی تفسیر المیزان استفاده می‌شود که اجمالا «جری» غیر از «بطن» است ، اما با مقداری تسامح می‌توان گفت : روایات «بطن» نیز نوعی از «جری» محسوب می‌شود ، به این صورت که روایات بطنی فرآیند توسعه معنای لفظ و انطباق بر مصادیق غیر ظاهر است ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.