Skip to main content
فهرست مقالات

نخستین سخن

نویسنده:

ISC (4 صفحه - از 7 تا 10)

کلید واژه های ماشینی : استدلال مباشر، برهان، شهود، محل انتزاع معنای علیت ذات، معقول ثانی فلسفی، محل اخذ معنای معلولیت ذات، ادامه برهان توحید، معقول، نقد، اسلامی، منطق، علم حضوری در فلسفه اسلامی، الیک، معرفت فلسفی، براهین توحید در فلسفه، آموزه علم حضوری، علیک، مصدری، حیثیت، مصدری معقول ثانی، محل انتزاع معقولات فلسفی، تعریف علم حضوری و ملاک، براهین اثبات واجب‌الوجود و توحید، اثبات واجب‌الوجود و توحید بررسی، براهین فلسفی، مقاله، بیان فلاسفه اسلامی، تقسیم استدلال به مباشر، شیخ اشراق، تدمة توصلظ الیک

خلاصه ماشینی: "در مقاله «علم حضوری (پیشینه، حقیقت و ملاک تحقق)» نویسنده محترم ابتدا به پیشینه این بحث پرداخته و معتقد است که میان شهود عرفانی و شهود یا علم حضوری در فلسفه اسلامی تفاوت اساسی وجود دارد. سپس وی با بیان نمودن عباراتی ازفارابی و ابنسینا تلاش کرده تا نشان دهد این دو فیلسوف، پیش ازشیخ اشراق، به حقیقت علم حضوری توجه داشتهاند، هرچند شیخ اشراق در ابتکار این اصطلاح و جا افتادن آن در فلسفه و کلام اسلامی نقش مهمی ایفا کرد. در پایان مقاله نیز در پاسخ این پرسش که آیا تقسیم علم به حصولی و حضوری حصری است یا خیر؟ این تقسیم را حصری دانسته و وجه آن را بیان نموده است. مقاله «علیت، معقول اولی یا ثانی؟» در پی پاسخ به این پرسش است که آیا باید چنانکه مشهور است، علیت و معلولیت را معقول ثانی فلسفی بدانیم یا بر خلاف قول مشهور معقول اولی؟ نویسنده محترم این مقاله ابتدا به تعریف علیت پرداخته و چنین نتیجه گرفته است که الف."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.