Skip to main content
فهرست مقالات

هند و شاه و تجارب السلف

نویسنده:

(40 صفحه - از 151 تا 190)

کلید واژه های ماشینی : تجارب السلف، تاریخ، هندوشاه، فارسی، اقبال، صحاح العجم، اسلام، فلسفه تاریخ، تألیف، کتاب، ادبی، متن تجارب السلف، هندوشاه بن سنجر بن عبدالله، شاه و تجارب السلف، هندوشاه نخجوانی مؤلف تجارب السلف، تألیف تجارب السلف، مؤلف تجارب السلف، متن، محمد بن هندوشاه، منابع هندوشاه در تألیف تجارب، صحاح الفرس، الفخری، هندوشاه در تجارب السلف، حسن، منابع هندوشاه در تجارب السلف، علم، ابن‌طقطقی، زنگی شاه بن حسن بن‌احمد، علم تاریخ، تألیف صحاح العجم به سال

خلاصه ماشینی: "لذا، تجارب السلف در رابطه با هیچ‌یک ازموضوعات مطرح در آن‌، یک منبع دست اول محسوب نمی‌شود؛ مخصوصا که‌، به گفته‌خود هندوشاه‌، در نگارش این کتاب‌، وی عمدتا به یکی از منابع فراهم آمده در زمانخودش‌، یعنی «منیة الفضلا»، تألیف ابن طقطقی‌، متکی بوده است‌. 77 با توجه به تذکار فوق‌، سؤالی که در این مجال به ذهن تبادر می‌کند این است که‌، آیاهندوشاه در تجارب السلف مورخی متعصب است یا معتدل‌؟ در پاسخ به سؤال فوق‌، برخی پژوهش‌گران‌، هندوشاه را به تعصب بارز مذهبی واعمال عقاید خاص مذهبی‌اش در تاریخ خود، متهم نموده و همین امر را مانع جدی طبع‌و نشر کتاب وی طی قرن سیزدهم هجری‌، به رغم رونق صنعت چاپ در ایران طی این‌دوره‌، دانسته است‌. با مقدمه‌ای در چهارده صفحه انجام گرفته است‌؛ لیکن این چاپ‌، به رغم انجام پاره‌ایاصلاحات در رابطه با متن کتاب توسط مرحوم اقبال‌، دارای دو اشکال عمده است‌؛نخست این‌که مرحوم اقبال تنها به سه مورد از نسخه‌های خطی غیر اصیل‌، یعنی نسخ‌مربوط به اواخر قرن سیزدهم‌ ـ مربوط به سال‌های‌: 1277، 1280 و 1298 ق ـ دسترسی‌داشته که به اقرار خود وی «این سه نسخه بسیار مغلوط و سقیم است و اتفاقا مثل این‌است که هر سه از روی یک نسخه استنساخ شده باشند... این‌که چرا مرحوم قاضی بسیار کم از «الفخری‌» یاد کرده‌، به نظر می‌رسد دلیل این امراین نکته بوده که‌، یکی از اهداف آقای قاضی چنان‌که گذشت‌، آوردن توضیحات اضافی‌و نیز راهنمایی خوانندگان تجارب السلف جهت پی‌گیری تفصیل مطالب در دیگر منابع‌بوده‌، و از آن‌جا که کتاب «الفخری‌» خود مختصرتر از تجارب السلف می‌باشد، کمترزمینه برای مطرح کردن الفخری پیش آمده است‌."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.