خلاصه ماشینی:
"گفتاری در حقوق عمومی و مکتب سیاسی آخوند خراسانیمنابع مشروعیتبخش (به تصویر صفحه مراجعه شود)اسماعیل آجرلو *رسالههای اندیشمندان ایرانی که از گذشتههای دور بر جای مانده از توجه آنها به حکومت و مشروعیت آن،و نیز حقوق و وظایفشحکایت میکند،اما آنچه دورۀ پس از مشروطه به این دسته از رسالهها ویژگی متمایزی میبخشد،موضوع حقوق مردم و سهم آنها درحکومت و از سوی دیگر نگاه ویژۀ اهل تشیع به مسئلۀ مشروعیت حکومت است.
آخوند خراسانی که در میان روحانیت تشیع جایگاهوالایی دارد در عصر مشروطه،افزون بر حمایت عملی از این حرکت،با تبیین جایگاه مردم و ولایت فقیه در حکومت،طرح نوین و بومیبرای نظام سیاسی مردمسالار در ایران ارائه کرد.
7آخوند خراسانی نیزهمانند استاد خود،شیخ مرتضی انصاری،دردلالت روایات بر عمومیت حاکمیت مجتهدجامع الشرایط،خدشه کرده و به ویژه آنکه وی-&%10846NMZG108G% (به تصویر صفحه مراجعه شود)برخلاف شیخ انصاری که در کتاب قضا،آنچه را ازطریق روایات اثبات نکرده،از راه دیگر اثبات کرده-در جای دیگر نیز دربارۀ این موضوع صحبتنکرده است.
2 فقها و تدبیر امور اجرایی در حوزۀ عمومی نکتۀ مهم بحثبرانگیز دیگر،در نظر گرفتنیا نگرفتن امتیاز ویژه برای فقها در تدبیر حوزۀعمومی در دیدگاههای خراسانی است که بهبحث فقهی در زمینۀ حدود ولایت فقها درعصر غیبت مربوط است.
در اینجا تشکیلحکومت برای اداره و انتظام شئون مسلماناز امور حسبیه به شمار میآید که از میاندیدگاههای گوناگون فقها دربارۀ حدود و ثغوراین ولایت میتوان دو نظر کلی را برشمرد:یک دسته همانند ملا احمد نراقی قائلاند کهامور حسبیه لزوما از شئون فقیه جامع الشرایطاست و در صورت فقدان،با صلحای امت."