خلاصه ماشینی:
"تداوم فیلم رسی و سینمای روشنفکری چیزی که امروز در کنار سینمایجشنوارهای موجود است،فیلم فارسیهاییهستند که ادامۀ فیلم فارسی قبل هستند؛با این ویژگی که سکس و خشونت قبل ازانقلاب را ندارد ولی در آن پنهان شده یاشکل دیگری به خود گرفته است.
غمانگیزتراینکه برای این فیلمها پول بیت المال هزینهشد؛پولی که دولت به سینما تزریق کردو عملا بعد از فیلم فارسی قبل از انقلاب،جریانی شکل گرفت که میتوان اسم آنرا فیلم فارسی مشروع گذاشت؛جریانی کهبرای آن استعداد مهم نبود،بلکه پشتکار مهمبود؛یعنی یک نفر بتواند حرفهای کسی راتبدیل به فیلم کند،بدون اینکه استعدادیداشته باشد.
اسکار خارجی اساساسیاسی است و مثال آنفیلم خوب«بچههایآسمان»است که ازیک فیلم ضعیف وامریکاییزده باخت (به تصویر صفحه مراجعه شود)هاشمزاده: روشنفکر غربزدهرا با دیندار ریاکارداخلی یکی میدانم؛هر دو یک دیندارند؛آن هم دینیاست به نام«دینظاهر» آن را هم دولت میدهد و آنجا هم قیافۀضددولت میگیرند.
مجری:آیا با پشتیبانی سختافزاریمشکل حل میشود؟آیا مشکل سینما بهیک مسئلۀ تاریخی عمیقی که روشنفکرانما داشتهاند و در پیوندشان با دولت،سینما راوارد ایران کردهاند و امروز همان جریان ادامهپیدا کرده و بعد از انقلاب هم قطع نشده است،برنمیگردد؟آیا جریان روشنفکری ما اساسابا مردم زاویه نداشته است؟اگر دولت فقطسالن و استودیو بسازد،چه کسی میخواهدفیلم بسازد؟ قطبیزاده:وظیفۀ دولت همان وظیفۀپدر به نحو درست آن است.
چه(به تصویر صفحه مراجعه شود)قطبیزاده: بعد از انقلاب،بعد از آزادشدن سینما طی رهنمودامام(ره)در بهشت زهرا،سینما به یک متمسکدر دست مسئولانسیاسی تبدیل شدبرای شعار دادن و اثباتحقانیت خودشان کسی این نیاز را تعیین کرده است؟سینمابرای اینکه جا بیفتد و ما بتوانیم از طریق آندیده شویم،نیاز به مخاطب خودی و پالایشو تقویت خودی دارد."