خلاصه ماشینی:
"رویکرد به شعر،ادب و دانش آیینی در انقلاب مشروطه،وقبل از آن نیز در دیگر انقلابهای شیعیان،از جمله انقلاب جماعت صفویه-که در(به تصویر صفحه مراجعه شود)قائممقامی: هنرمند فرمالیستیدر همۀ حوزههایهنر از ادبیات وموسیقی و نقاشی وسینما و غیره فقطمیخواهد چیزیبگوید-پیش ازآنکه از آنچه«بایدگفت»برخوردارشده باشد خطبههایشان رسما نام دوازده امام پس ازنام مبارک رسول الله صلی الله علیه و آله و سلمآورده شد-قیام سربهداران انقلابهایدیگر بوده است.
هنرمند«آدم»کیست؟ مجتبی رحماندوست:اگر از میانتعاریف فراوان هنر به این تعریف که هنررا«انتقال حس تجربه شده»میداند توجهکنیم؛و اگر بدانیم که هنر بیان نسبتشخصی بین هنرمند و خودش است؛واگر معتقد باشیم که هنر انقلاب اسلامیاز بارزترین مصادیق هنر متعهد است؛واگر معتقد باشیم به اینکه انقلاب اسلامیبه تنهایی علت تامۀ خلق آثار ادبی و هنریمتعالی نیست،و آدم هنرمند متعهد بایدبین انقلاب اسلامی و دست خلاق و نیروی (به تصویر صفحه مراجعه شود)بحرانی: سینماگران در یکقحطی دغدغۀ فکری وفرهنگی به سر میبرندو چهبسا آسیبهاییکه میبینیم به خاطرهمین مسئله باشد خلاقۀ هنرمندی که«آدم»است واسطهبشود(به آن مفهوم که در فرهنگ خودماندر اسلام داریم)تا در آن صورت منشأ خلقهنر متعالی بشود؛و اگر معتقد باشیم کههنرمند با پایان یافتن اثر هنری خودشمیمیرد و در کار دیگر با شناسنامۀ جدیدزنده میشود و کار جدید معرف اوست،آنوقت این نکته را درمییابیم که هنر انقلاباسلامی هنرمندی را میطلبد که قائل باشدعالم فعل خدا و در محضر خداست!ذات هنرقدسی است و منشأ هنر چنین هنرمندیالهام است.
در حوزۀ هنری امیدواریم سینمارا طوری سروسامان بدهند که ما بدوناینکه نیازمند این باشیم که تکنیکهایدیجیتالی و غیره را به کار بگیریم،(آن همنصفه و نیمه)که غالب اوقات جواب ندهد،(به تصویر صفحه مراجعه شود)رحماندوست: هنر انقلاب اسلامیهنرمندی را میطلبدکه قائل باشد عالمفعل خدا و در محضرخداست!ذات هنر قدسیاست و منشأ هنرچنین هنرمندیالهام است به مبنایی از خودمان برگردیم و سینماییاز خودمان داشته باشیم."