خلاصه ماشینی:
"محبی:این هم خودش یک حرفی است،این هم یک سؤال اساسی است که آیا آلاحمد واقعا یک تیپ مذهبی باز هم نه به آن معنا که شما خودتان رد کردید-آدم متشرع متعبد،سر وقت نماز خوان اهل نجس و پاکی و این مسائل بود یا اینکه نه،آدمی بود که تجربهء وسوسههای فکری یک روشنفکر را در طول مبارزاتی که داشت و طول زندگی خویش قدم به قدم داشته؟و کتاب زندگیاش را گذاشته جلوی من که باید از آن بهرهبرداری کرد؟رفتنها و سرخوردنها و آن حرفها را زدن و بعد آخر سر ببیند اتفاقا چارهء کار در همین جاست،توی همین مذهب است،منتهی آلاحمد نسخت انقلاب نمیپیچد،او حرف آخرش را در نون و القلم زد گفت:من همیشه از این حکومتها بدم میآمده،و اینکه روشنفکر باید مثل یک منتقد و مثل یک نق زن دائمی بغل گوش حاکم بنشیند،حتی اگر آن حاکم را ته قلبش تأییر بکند،اگر رفت زیر علم او و شروع عملهء ظلم-به تعبیر خود او-حالا اینکه آلاحمد واقعا در کدام اردوگاه بود،این یک سؤال است پس اگر اجازه بدهید و موافق باشید مسئله را تفکیک کنیم این یک سؤال که عرض کردم و سؤال دوم این است که اتفاقی افتاده و آبی ریخته،چگونه میتوان آنرا جمع کرد؟ کیهان فرهنگی:این دقیقا شد سه مورد جدای از هم یکی موضع ما نسبت به آن سؤال یعنی طرح یک سؤال برای روشن شدن مطلب،دوم اینکه آلاحمد حقیقتا متعلق به چه اردوگاهی بوده؟سوم اینکه با این اتفاق افتاده چگونه برخورد کنیم؟اینها مسائلی است که واقعا در امتداد آن سؤال طرز شده میتواند مطرح بشود و به آن پاسخ داده شود و راهگشا هم هست ولی ما قصدمان از این سؤال برطرف کردنابهامات بوده است."