Skip to main content
فهرست مقالات

«خطامحوری» بستر درست اندیشیدن

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : خطا ،تربیت ،اطلاعات ،علم ،تعلیم و تربیت ،معلم ،دانش‌آموزان ،آموزش و پرورش ،کودک ،دانش ،انسان ،ذهن ،فلسفه ،کشف ،طبیعت ،پیشرفت ،اشتباه ،مدرسه ،حقیقت ،دانش‌آموزان می‌آموزند معلومات ،اطلاعات و معلومات ،کتاب ،درست اندیشیدن ،هدف ،روش ،کشف حقیقت ،تعلیم و تربیت کودکان ،زندگی ،هدف تربیت ،طبیعت انسان

خلاصه ماشینی:

"در این میان باید دید که هدف از تربیت چیست؟ منابعی که هدف تربیت از آن نشأت می‌گیرد کدام است؟ مرز بین هدفهایی که از ضرورت‌های اجتماعی ناشی می‌شود و هدف‌هایی که از تعالیم دینی و ارزش‌های فرهنگی سرچشمه می‌گیرد کدام است؟ انتظارات تربیتی ما از مدارس چیست؟ خصوصیات و ویژگی هایی که باید دانش‌آموز در خلال دوره‌های تحصیلی در خود بپروراند کدام است؟ آیا برنامه ریزان تعلیم و تربیت، اولیاء و مربیان و عناصر دخیل در آموزش و پرورش سیاست مشخصی را در این زمینه اعلام کرده‌اند و فراتر از همه آیا این سیاستها از نظر روش و خط‌مشی گامهای عملی را برای تحقق اهداف مورد نظر برداشته است؟ از لحاظ ریشه‌شناسی، «تربیت» به معنی رشد یافتن و آشکار شدن چیزی است که به حالت جنینی وجود دارد و به معنی از قوه به فعل درآمدن است. اول از همه مشاهده خواهیم کرد که غالب معلمین، مدیران، برنامه ریزان درسی و ناظم‌های مدارس سعی دارند که حداکثر وقت خودشان را صرف انتقال دانشی که دانش‌آموزان برای زیستن در جامعه نیاز دارند اختصاص دهند و فراتر از آن‌اولیاء و خانواده‌ها نیز انتظاری که از یک مدرسه موفق دارند این است که تا چه اندازه مدرسه توانسته است فرزندانشان را به آخرین اطلاعات و معلومات مجهز نماید و یا تا چه میزان قادر شده است به پیشرفت تحصیلی آنها کمک نماید. از این زمان به بعد «شیئی» که علم بدان الوهیت داده بود به عنوان مرکز عالم از جای خود بیرون رانده شده و «شخص» یعنی انسان دارای گوشت و خون، جای آن را گرفته است و خطا کردن، بستری شد برای کشف درستی‌ها."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.