Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه و تدریس

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 13 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : تدریس، کانت، معلم، ایده‌ها، کودک، تفکر، دانش، تعلیم و تربیت، ذهن، دیویی

خلاصه ماشینی:

"دیویی به منطق موضوعات درسی تأکید نداشته است، بلکه استفاده از روش علمی به عنوان انگاره‌ای (Paradigm)برای هوش را به همراه بالاترین سطح کارایی موجود در آن مورد توجه خود داشته است و مکررا این نظریه خود را یادآوری می‌کرد که ایده‌ها یا تفکرات همیشه موقتی (آزمایشی و تجربی) هستند. پیترز (Peters,1965) با یادآوری تأکید افلاطون بر «ضرورت وجود ملاکهای ذهنی در محتوای تعلیم و تربیت» می‌نویسد که «تصور افلاطون از تعلیم و تربیت به عنوان گشودن چشم روح به سمت روشنایی» برای او بسیار متقاعد کننده‌تر است از این نظر مقتدرانه طرفداران تئوری رشد که کودکان باید به واسطه تجربه و انتخابی که انجام می‌دهند، به یادگیری بپردازند. نکته حل نشده در نظریه او این است که به هر حال اگر چه او به فردیت توجه داشته است، اما برای تدریس مورد نظر خود هیچ تئوری روشنی ارائه نکرده است. معلم باید ایده هایی را که با علایق مردم مربوط است، عرضه نماید، چرا که این علاقه است که یادگیرنده را به تلاش بیشتر و ضروی برای یادگیری خود ترغیب می‌کند و جیمز آن را به عمل زمینی یا زمینه‌ای (earthy action)تعبیر کرده است. به هر حال صرف نظر از اختلاف دیدگاه فلسفی فلاسفه و اثرات خاص و متنوع آن بر تدریس و شیوه عمل معلم در یاد دادن و تدوین روشهای تدریس و یادگیری، این نکته روشن می‌شود که اگر چه بکارگیری فلسفه در رابطه با تدریس به معنی بکارگیری روشهای علمی و تحقیقی تجربی در امر تدریس نیست، اما بیانگر نقش اساسی فلسفه در تعیین چارچوبها، مفاهیم و نظریه‌های مربوط به تدریس و تدوین الگوهای تدریس می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.