خلاصه ماشینی:
"4-با توجه به تحول فهم شریعت و ترابط و تناسب علوم،و تاثیرپذیری معرفت دینی از دیگر دانشهای آدمی،فرقان و هادی بودن صحایف مقدس چه معنایی پیدا میکند و چه نیازی بدانها داریم؟ معنای فرقان بودن و هدایت گر بودن صحایف مقدس به هنگام مواجهه با اندیشههای گونهگون تحقق پیدا میکند اندیشههای بیرون از دین،دو نسبت میتواند با اندیشههای دینی داشته باشد،یا اینکه معارفت بین با اندیشههای دینی و اصول بنیادین آنها دارد و یا اینکه معارضتی در میان نیست هر دو قسم این اندیشهها معنای هدایت و فرقان را هر چه باشد بجای خود وامیگذارد اندیشههای غیر معارض ابزار فهم کتابهای آسمانیاند،مفاد و فحوای کلام الهی هر چه باشد اندیشههای غیر معارض مفسر را مدد میرساند تا همان مفاد و مواد را بهتر و عمیقتر دریابد نه اینکه خود معنایی را به قرآن تحمیل کند.
و یا ممکن است که چاپ شده باشد و بنده سعادت یافتن و مطالهء آنرا پیدا نکرده باشم،به هر حال امکان دارد مسئولان به جهت رعایت مسائلی،نتوانند صراحتا از سوریه به خاطر این بیحرمتی علنی نسبت به هویت ایرانی ما گله و شکایتی داشته باشند و یا اقداماتی کردهاند و باز بنا به جهاتی نخواهند آنرا در اختیار ملت ایران نگذارند، ولی واقعا جای پرسش است که مقامات کشور دوست و همسایه سوریه-که هر سال میلیونها دلار از طریق مسافران ایرانی که به زیارت زینبیه و سیاحت شام و حلب میروند و میتوان گفت گوشهای از اقتصاد آن کشور به وسیلهء همین زائران ایرانی تأمین میشود-نخواستهاند تا این بیحرمتی را از کتابهای درسی دانشآموزانشان،حذف کنند،و پاس پیشگامی ایران را در ایجاد روابط دوستانه و نزدیک با آن کشور نگه دارند."