Skip to main content
فهرست مقالات

تربیت حرفه ای در بستر دیدگاه اسلام

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 46 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : حرفه‌ای، تربیت، تعلیم و تربیت، مهارت، دیدگاه اسلام، مبادی، خدا، گرایشهای، اقتصادی، هویت، میلی، اراده، فرد، آموزش، ارادی، مبادی معرفتی، انسان، تربیت حرفه‌ای در بستر، تربیت حرفه‌ای با مهارت گرایی، مبادی معرفتی تربیت، مهارت گرایی، کار، مبادی میلی تربیت، رفتار، کار و حرفه، بستر دیدگاه اسلام، نظری، تربیت حرفه‌ای مستلزم فراهم، اساس، تحول

خلاصه ماشینی: "(باقری، 1374) اگر بخواهیم بر اساس مدل «انسان به منزله عامل»، به بحث در مورد تربیت حرفه‌ای بپردازیم باید بگوییم که کار و حرفه به منزله «عمل» نگریسته می‌شود؛ به عبارت دیگر، لازم است انجام کار و حرفه، مبتنی بر مبادی معرفتی، میلی و ارادی ویژه‌ای صورت پذیرد تا بتوان آن را به منزله عمل در نظر گرفت. او می‌گوید: وسوسه شدم امام را موعظه کنم، پس به او گفتم: پیر مردی با این حالت در طلب دنیاست؟ اگر در این حال، مرگ شما در رسد چه خواهید کرد؟ امام به او گفت: «اگر مرگ من در رسد و من در این حال باشم، در حالی به سراغ من آمده است که مشغول انجام یکی از فرامین الهی بوده‌ام تا عزت خود و خانواده‌ام را از تو و دیگران مصون بدارم» (3) به این ترتیب، با فراهم آوردن سه بعد پایه معرفتی مذکور برای مهارتهای آموخته فرد، نخستین مبنای ضروری برای تربیت حرفه‌ای گذاشته می‌شود. هر چند فراهم آوردن مبادی معرفتی، بخشی از کار را در رابطه با امیال و گرایشهای فرد، به انجام می‌رساند، اما توجه ویژه به نوع گرایشهایی که فرد عملا نسبت به کار و حرفه خود می‌یابد و فراهم آوردن صورتهای مطلوب برای این گرایشها نیز ضروری است. علی‌رغم اینکه در دیدگاه اسلام، منزلت متفاوت کارها پذیرفته شده، قدر مشترکی وجود دارد که همه کارها در آن یکسانند و این قدر مشترک، شامل همان نقشهایی است که در مبادی معرفتی تربیت حرفه‌ای برای کار ذکر شد؛ یعنی، رفع موانع تحول آدمی، تکوین هویت آدمی و تقرب به مرتبه والای خداوند. Compentencies and the Curriculum: Can Schooling contribute to the reconstruction of work?, Educational Philosophy and Theory, vol."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.