Skip to main content
فهرست مقالات

وضع آموزش و پرورش و دانشهای مربوط به آن در پایان قرن بیستم

نویسنده:

ISC (11 صفحه - از 62 تا 72)

کلید واژه های ماشینی : آموزش و پرورش، قرن بیستم، فلسفه آموزش و پرورش، تربیتی، آموزش و پروش، وضع آموزش و پرورش، سیاسی، اجتماعی، وضع، انسان

خلاصه ماشینی:

"این وضع که با سیاست استعماری کشورهای صنعتی غرب در قرن گذشته پدید آمده است، در قرن بیستم بر اثر درگیر شدن مملل دیگر در دو جنگ جهانی و بوجود آمدن سازمان ملل و واحد علمی، تربیتی و فرهنگی (یونسکو) و تشکیل منظم مجامع علمی بین المللی و تعامل فرهنگی و علمی و تکنولوژیک جوامع مختلف جهان با یکدیگر گسترش یافته و در نتیجه نظامهای آموزش و پرورش در مناطق مختلف جهان را دست کم از لحاظ ساختار به یکدیگر نزدیک ساخته است، این قرابتها و شباهتهای ناشی از آن، زمینه را برای اقتباس الگوهای آموزش و پرورش از یکدیگر فراهم کرده است. در حقیقت، در حالی که در دو دهه نخستین این قرن «پداگوژی» یا علم تربیت که بنا به تعریف برخی از دانشمندان آن (مانند امیل دورکیم) «نظریه تربیتی» یا به قول او «نظریه عملی» بود خلاصه می‌شد (1) و به طور کلی تجارب روزمره مربیان و معلمان و دیدگاهها و روشهای سنتی در تاریخ و اصول آموزش و پرورش و روان‌شناسی تربیتی را شامل بود، (2) در نیمه دوم قرن بیستم رفته رفته و بر اثر پژوهشهای متخصصان علوم و معارف همپایه، رشته‌ها و شعبه‌های تازه‌ای مانند جامعه‌شناسی پرورشی و اقتصاد آموزش و پرورش، مدیریت و سازمان آموزش و پرورش و برنامه ریزی درسی و آموزشی که اکثرا علومی میان رشته‌ای هستند برآن افزوده شد، به طوری‌که، امروزه با محاسبه رشته فلسفه آموزش و پرورش که بیشتر جنبه نظری دارد شمار این علوم یعنی علوم تربیتی به 16 رشته می‌رسد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.