Skip to main content
فهرست مقالات

مروری بر مبانی، اصول و شیوه های تهذیب اخلاقی از نظر غزالی و فیض

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 73 تا 84)

کلید واژه های ماشینی : تهذیب اخلاقی، شیوه‌های تهذیب اخلاقی، اصول و شیوه‌های تهذیب، مبانی، پژوهش، غزالی و فیض، تربیت اخلاقی، اصول، اصول تهذیب اخلاقی، اندیشه‌های اخلاقی غزالی و فیض

خلاصه ماشینی:

"4 ـ در مبانی معرفت‌شناسی غزالی و فیض در جایگاه مهم علم اخلاق و ضرورت تحصیل آن برای همه کس، احتیاج به عقل و شرع برای مبارزه با بیماری‌های اخلاقی با اذعان به محدودیت عقل در رسیدن به کنه حقایق و لزوم استمداد از شرع، تأویل ظواهر قرآن و سنت با استمداد از نور عقل (عدم جمود بر ظواهر آیات و نصوص) اتفاق نظر دارند در حالی که، فیض با اعتقاد جزم به حجیت قول، فعل و تقریر معصومین(ع) علاوه بر سنت پیامبر(ص) ـ و در نتیجه گسترش منبع تفکر دینی به این حیطه وسیع (حدود 330 سال) و انکار حجیت اقوال و افعال صحابه و بلکه طعن بسیار بر آنان ـ و نیز انکار جدی اقتباس و اخذ بسیاری از آرای صوفیه و نقل حکایات ایشان در مباحث تهذیب اخلاقی، اختلاف نظر بسیار مهمی را با غزالی پایه نهاده و بر اساس همین اختلاف، مبنای بسیاری از اصول و شیوه‌های مقبول غزالی از دیدگاه فیض هیچگونه اعتباری ندارد. 4 ـ 2 ـ اهم یافته‌ها و نتایج در ارتباط با هدف چهارم در راستای تدوین و تنظیم اندیشه‌های اخلاقی غزالی و فیض در قالبی جدید هر چند لازم است پژوهشهای دیگری در باب اهداف، مراحل، ابعاد و مراتب و عوامل تهذیب اخلاقی صورت پذیرد و نیز با ملاحظه در هم آمیختگی مراحل پیرایش از آلودگیها (تهذیب) با مراحل بعدی تربیت اخلاقی (اکتساب فضایل، حالات و افعال اخلاقی و تقویت آنها) پژوهشهای مشابهی در آن مراحل صورت بگیرد، لیکن به اتکاء یافته‌های «پژوهش» و نتایج ضمنی آن می‌توان زمینه این مهم را فراهم نمود به این بیان که: 1 ـ مقوله‌های مبانی، اصول و شیوه‌ها با تجدید نظر انجام شده در طی «پژوهش»، توانایی در برگرفتن اهم اندیشه‌های غزالی و فیض در باب تهذیب اخلاقی را دارا هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.