Skip to main content
فهرست مقالات

در باب استعداد آدمی تحقیقی در فلسفه تعلیم و تربیت

مترجم:

نویسنده:

ISC (7 صفحه - از 85 تا 91)

کلید واژه های ماشینی : استعداد، اسکفلر، فلسفه تعلیم و تربیت، استعداد آدمی تحقیقی در فلسفه، آدمی تحقیقی در فلسفه تعلیم، مفهوم، جنین، اکتساب، بازسازی اسکفلر از مفهوم استعداد، بازسازی‌های

خلاصه ماشینی:

"و اما در مورد کفایت تحلیل اسکفلر، وایت این سؤال را مطرح می‌کند که ضابطه و معیار برای اطلاق اصطلاح «استعداد» چیست؟ نخستین مورد طرح این سؤال هم، بازسازی‌های سه گانه، اسکفلر است: چرا هر سه مفهوم توانایی، گرایش، و قابلیت، ذیل عنوان استعداد قرار گرفته‌اند؟ آیا این مفاهیم، ناظر به انواعی تحت جنس «استعداد» هستند یا میان آنها مشابهتی برقرار است از نوعی که ویتگنشتاین آن را «مشابهت خانوادگی» (family-resemblance)نامید؟ با توجه به اینکه اسکفلر، احتمال دوم را مورد بحث قرار نداده، وایت وجه اول این سؤال را بررسی می‌کند و می‌گوید ممکن است ما ______________________________ 1. اما آیا با ملاحظه تاریخ بشر، نمی‌توان از استعدادها (یا خصیصه‌های مکتسبی) سخن گفت که در نوع بشر مشترک بوده است (همچون استعداد ریاضی)؟ و اگر بتوان از استعدادهای مشترکی در نوع بشر سخن گفت، آیا این حاکی از «اقتضاهای» درونی و نوعی بشر نیست؟ به عبارت دیگر، آیا این استعدادها تصادفا در آدمی آشکار شده یا به مقتضای نوع ویژه این موجود به ظهور رسیده است؟ اگر بخواهیم به زبان اسکفلر سخن بگوییم، به جای اقتضای درونی نوع بشر، باید موقعیت‌های فرهنگی و اجتماعی را در کانون توجه قرار دهیم و آشکار است که وجود استعدادهای مشترک نوع بشر را در طول تاریخ، باید برحسب مشابهت‌هایی توضیح دهیم که میان موقعیت‌های فرهنگی و اجتماعی جوامع مختلف در طول تاریخ وجود داشته است. اسکفلر در صورت‌بندی خود از مفهوم استعداد، این اسطوره را چنین زدوده است که استعدادهای آدمی را خنثی در نظر گرفته و برحسب نظام ارزشی معینی که به منزله چارچوب داوری در مورد این استعدادها عمل می‌کند، مثبت یا منفی بودن آنها را نسبی دانسته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.