Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه ایران در نقشه جهانی علم و تکنولوژی

نویسنده:

(4 صفحه - از 116 تا 119)

کلید واژه های ماشینی : ایران، SCI، علمی، آموزش عالی، نقشه جهانی علم و تکنولوژی، ارجاعات، زنان، آموزش، توسعه، جهان

خلاصه ماشینی: "برای نشان دادن عمق مسئله‌ بهتر است به تعدادی از شاخص‌های بین‌المللی در این زمینه مراجعه کرد: 1-تعداد مقالات و آثار علمی-تحقیقاتی ایران در نشریات بین المللی: این شاخص،مستخرج از نشریات ادواری«فهرست ارجاعات علوم»1 (???)یا SCI و فهرست ارجاعات علوم اجتماعی‌2 (???)یا ISSCI است. 3 جدول شماره 1 سهم تحقیقات ایران در مقایسه با کشورهای جهان بر حسب تعداد ستون‌های چاپ شده در SCI/SSCI در سال 1368 (به تصویر صفحه مراجعه شود) یکی از شاخص‌های کیفی برای تعیین سطح علمی‌ هر کشور،تعداد ارجاعات به مقالات و آثار علمی‌ دانشمندان آن کشور در سطح بین المللی است. همینطور بر اساس SSCI بالاترین تعداد ارجاعات سالانه به‌ جامعه‌شناسان ایران در سالهای 1368-1351بین 21-4 مورد بوده است و در مقابل،جامعه‌شناسان برجسته جهان بین 900-400 ارجاع داشته‌اند (جدول شماره 5). 5-توزیع نامتناسب امکانات آموزشی عالی و تحقیقات در مناطق‌ آموزشی کشور: جدول شماره 6-وضعیت علمی کشورهای جهان بر حسب تعداد مدارک‌ مرجع(ژورنال و نشریه علمی و بولتن علمی دانشگاهی و مؤسسات تحقیقی) در SCI/SSCI سال 1368 (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ: SCI و SSCI سال 1989 *پاکستان،ونزوئلا،تایلند،کنیا،کویت،کره جنوبی نیز وضعیتی مشابه‌ داشته‌اند. برخی مسائل دیگر که بر عقب ماندگی علمی-تکنولوژیک ایران مؤثر بوده عبارت است از:12 ترکیب نامتناسب دانشجو در دوره‌های تحصیلی و گروههای‌ تخصصی،بی‌توجهی به برنامه‌ریزی در آموزش عالی بر اساس نیازهای‌ کشور،کم توجهی به کیفیت در آموزش عالی،پایین بودن بودجه تحقیق و توسعه،پایین بودن هزینه سرانه دانشجوئی،شکاف طبقاتی و توزیع‌ ناعادلانه ثروت در جامعه،رشد جمعیت،سیاسی شدن امور و چیرگی‌ سیاست بر سایر حوزه‌ها،بی‌توجهی به توسعه درونزا و متناسب با شرایط فرهنگی-مذهبی و اقتصادی-اجتماعی کشور."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.