Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش برای توسعه

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : آموزش، توسعه، اقتصادی، سرمایه، فنی، توسعه اقتصادی، هزینه سرانه آموزش، کارآفرینان، حرفه‌ای، تکنولوژی

خلاصه ماشینی:

"زمینه پیدایی این توجه و گرایش تحقیق و تتبع برای پیدا کردن حلقه مفقوده و راه و رمز توسعه‌ اقتصادی و تحقق بخشیدن به تعریف و مفهوم علم اقتصاد است. در این زمینه«گالبریت»می‌گوید:«گفته‌اند عوامل‌ بازدارنده در توسعه عبارت است از ناآشنایی با شیوه‌های نوین علمی و فنی، کمبود سرمایه،کمبود کارشناسان شایسته،نداشتن برنامه‌های هماهنگ و مناسب برای بهره‌برداری از عوامل مختلف و گفته‌اند که برای درمان این‌ دردها،باید از کشورهای پیشرفته کمک فنی گرفت،باید اعتبار گرفت،باید جوانان را برای تحصیل علوم و فنون تازه به فرنگ فرستاد،باید برنامه‌های‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود)عمرانی سه،پنج و هفت ساله تنظیم کرد. »5 با توجه به تعریف علم اقتتصاد که فلسفه وجودی و شکل‌گیری آن کمبود منابع است و باید این منابع کمیاب بطور بهینه تخصیص یابد،لزوم تفکر و تعمق در انتخاب بهترین و مناسب‌ترین استراتژی برای رسیدن به توسعه با توجهبه مقتضیات زمان احساس می‌شود. آموزش و پرورش باید بداند به دانش‌آموز چه می‌آموزد و برای چه‌ می‌آموزد؟می‌خواهد در شخصیت آینده‌سازان چه صفاتی را تعبیه کند و در انجام این مهم از چه روشها و امکاناتی استفاده می‌کند؟ آموزش توسعه‌ای با توجه به تعریف توسعه اقتصادی که«فرایند تحول‌ مبانی علمی-فنی تولید از وضعیت سنتی به وضعیت مدرن است»از بحثهای محوری سیاستگذاری اقتصادی است. آموزش توسعه‌ای در مراحل اولیه توسعه الزاما به‌ صورت عمده معطوف به انتقال تکنولوژی و درون‌زا کردن آن است از اینرو مبنائی‌ترین آموزشها در این مراحل،آموزشهای فنی و حرفه‌ای در سطوح‌ مختلف تحصیلی است. بدیهی است برای دستیابی به هدف‌های توسعه باید منحنی آموزش‌ موجود بر آموزش مطلوب منطبق شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.