خلاصه ماشینی:
"گرچه میتوان نشانه و ردپای فکری فرامدرنیته را در نوشتههای کسانی چون نیچه،هایدگر و فروید(متفکرانی که از نظر تاریخی متعلق به دوران مدرن هستند)یافت، ولی مناظرهء جدی این دو مکتب فکری،که هر دو از فرزندان خلف دوران معاصر غرب هستند،از اوایل دههء 1980 با سخنرانی پراهمیت هابرمس که در آن شمشیر تیز خود را بطرف طرفداران فرامدرنیته گرفت آغاز میشود.
در این ایدئولوژیها،فکر انسان که در ایدئولوژیهای مدرن ابزاری برای شناخت ناشناختهها محسوب میشود،اعتبار قبلیاش را از دست میدهد و خود نیز به یکی از ناشناختهها تقلیل پیدا میکند.
*تحت تأثیر تئوری جانلاک،«عقل»به «حس عام»تقلیل یافت و امتیازات و برتریهای اجتماعی و قدرت سیاسی، نتیجهء حادثههای تاریخی معرفی شد؛ همهء انسانها بطور مساوی صلاحیت تشخیص درست از نادرست را یافتند و دموکراسی،بعنوان حکومت اکثریت، تنها فلسفهء سیاسی شد که با«حس عام» تناقض پیدا نمیکرد.
*روشنگران با تأکید بر مفاهیمی چون پیشرفت،عقل،طبیعت،و تجربههای مستقیم،نه تنها برای گشودن راه پیشرفت آموزش و پرورش عمومی دست به تلاش زدند،بلکه در قلمرو سیاست نیز با اتکاء به حکومت قانون و سیستم جلوگیری از سوء استفاده از قدرت،به دفاع از حقوق طبیعی انسانها پرداختند."