Skip to main content
فهرست مقالات

نقش مواضع معرفت شناختی در تعارض و حل تعارض علم و دین

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 21 تا 36)

کلید واژه های ماشینی : دین ،تعارض ،تعارض علم و دین ،معرفت ،حل تعارض علم و دین ،حل تعارض ،علم ،تعارض و حل تعارض علم ،توصیه‌های ،گزاره‌های ،موضوع تعارض علم و دین ،قلمرو ،مواضع معرفت‌شناختی در تعارض ،قلمرو دین ،نظریه ،معرفت دینی ،فهم ،تعارض توصیه‌های دینی ،علوم تجربی ،ارزشهای ،واقع ،انسان ،ارزشهای اخلاقی ،رویکرد ،فرض ،اخباری ،مسأله تعارض توصیه‌های علمی ،تعارض توصیه‌های علمی ،تحول معرفت دینی ،حقیقت

خلاصه ماشینی:

"»15 مخفی نماند که شکل مقبولتر ابزار انگاری و قرارداد گرایی، در خصوص نظریه‌های علمی معارض با دین، راه حلی به دست می‌دهد و امکان تعارض قوانین تجربی علوم با گزاره‌های دینی را منتفی نمی‌سازد، زیرا قوانین تجربی بر خلاف نظریه‌ها، مشتمل بر مفاهیم نظری و حاکی از امور نامحسوس نیستند و لذا تنها برای نظریه‌ها می‌توان جنبه ابزاری قائل شد. ضمنا خود این مطلب که فقط در این فرض، مسأله تحول معرفت دینی مطرح می‌شود و درسایر فروض، این راه حل اعمال نمی‌شود، مبتنی بر نکته‌ای معرفت شناختی است و آن اینکه خصلت تحولی و تکاملی علوم تجربی بسیار بیش از معرفت دینی است تا آنجا که دیگر در بین فیلسوفان علم، کمتر کسی از حقیقت به معنای واقعی کلمه دم می‌زند، بلکه اغلب یا به دسته نسبیت گرایان تعلق دارند و یا از فرایند تقرب تدریجی و مستمر به حقیقت، سخن به میان می‌آورند. البته باید اعتراف کرد که هر یک از آرای مطرح شده در ذیل این رویکرد، مشتمل بر جنبه‌ای از حقیقت است و مثلا جای تردید نیست که ارزشهای اخلاقی، تجربه دینی، شناخت خداوند و حقایق غیر مادی و غایات نهایی در قلمرو دین قرار می‌گیرند، اما اشکال در ناحیه سلبی قضیه است، یعنی در اینکه قلمرو دین شامل غیر اینها نمی‌شود، با اینکه به آسانی می‌توان برای دین، یک یا چند قلمرو اصلی و یک یا چند قلمرو فرعی و تبعی اثبات کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.