Skip to main content
فهرست مقالات

پیشگیری از عقب ماندگی کاذب نخستین گام در راه تأمین بهداشتی

نویسنده:

(20 صفحه - از 37 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : روانی ،روانشناسی ،کودکان ،آموزش و پرورش ،دانش‌آموزان ،سازش ،اختلالهای ،سنی ،تحول ،پیش‌گیری ،فرایند تحول روانی کودک ،آزمونها ،استقرار ،مدرسه ،مفاهیم ،اختلالهای روانی ،تحقیق ،پژوهش ،سازش یافتگی ،روشهای آموزشی ،بهداشت روانی ،روش ،تحول روانی کودک ملحوظ ،جامعه ،مشکلات ،اصلی ،سطح توانایی‌های کودکان دوره ابتدایی ،دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهر تهران ،نتایج آزمونها در سطح دانش‌آموزان ،پیش‌گیری از عقب‌ماندگی کاذب

خلاصه ماشینی:

"بر این اساس می‌توان فرض کرد که در نظام آموزش ما که مطابقت بین پیچیدگی مدرج برنامه‌ها و فرایند تحول روانی کودک ملحوظ نیست و درنتیجه، با عدم تناسب محتواهای دروس با ساعات تدریس، عدم توجه به پیش نیازهای لازم، عدم مشارکت و فعالیت شاگرد در اکتساب مفاهیم و بالاخره فقدان یک روش تدریس نظامدار و علمی متوجه هستیم، نه‌تنها تعداد دانش‌آموزانی که به علل مختلف با مشکلات تحصیلی و انحرافهای توأم با این مشکلات مواجه می‌شوند به مراتب از آمار ارائه شده در سطح بین‌المللی بیشتر است ______________________________ 1. اگرچه هدف اصلی این پژوهش جامع از یکسو، تعیین سطح تواناییهای کودکان دوره ابتدایی و از سوی دیگر، ارائه رهنمودهای ضروری به منظور تدوین محتوا و تعیین روش تدریس متناسب با سطح تحول شاگردان بوده است، اما به دست دادن معیارهای لازم برای تسریع فرایند تحول مفاهیم مختلف بر اساس اتخاذ روشهای متناسب نیز در مدنظر قرار داشته است. در اینجاست که می‌توان از خود پرسید که آیا عدم تحقق بهینه توان عقلی که یکی از مؤلفه‌های اصلی شخصیت، سبک زندگی و شیوه‌های مقابله ما را تشکیل می‌دهد مبین این نکته نیست که مسؤولیت بخش عمده‌ای از سازش نایافتگیهای مردمان این مرز و بوم متوجه نظام آموزش و پرورشی ماست؛ نظامی که نارساییهای آن نوعی «عقب ماندگی کاذب» را ایجاد می‌کند؟ به عبارت دیگر، نتایج این تحقیق، ناتوانمندیهای نسبی دانش‌آموزان ما را در دستیابی به موقع به نقطه‌های بحرانی فرایندهای مختلف آشکار ساخته‌اند، اگرچه عوامل ایجاد کننده ناتوانمندیها بر همه دانش‌آموزان تأثیر مشابهی ندارند و آنها را در چهارچوب فرهنگی ما، به دو گروه عمده سازش یافته و سازش نایافته تقسیم می‌کنند، اما به هرصورت آثار جبران‌ناپذیر آنها تقریبا بر تمامی دانش‌آموزان مشهود است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.