Skip to main content
فهرست مقالات

آیا تحقیقات آموزش عالی نیاز به بازنگری دارد؟

نویسنده:

مترجم:

ISC (15 صفحه - از 77 تا 91)

کلید واژه های ماشینی : آموزش عالی، تحقیقات آموزش عالی، پژوهش، تحقیقات، اجتماعی، تجربه، روش، نگرش، علمی، محققان آموزش عالی

خلاصه ماشینی:

"این سنت روش شناختی، که از آن تحت عناوینی همچون اثبات‌گرایی، (3) تحقیقات کمی، (4) تجربه‌گرایی محض، (5) رویکرد روانشناختی، (6) تحویل‌گرایی، (7) و یا اصالت علم (8) یاد شده است، فرض می‌کند که رهیافت علمی با استفاده از تجزیه و تحلیل ______________________________ 1 جورج کلر (George Keller) مشاور آموزش عالی، نویسنده و سردبیر مجله برنامه‌ریزی آموزش عالی (Planning in Higher Education) است. فرض بر این است که رویکرد اثبات‌گرا (9) در نهایت درک بهتری را تولید می‌کند و تعداد زیادی از داوران پیشتاز تحقیقات آموزش عالی نیز آن را یگانه روش متقن و قابل اعتماد پژوهش تلقی می‌نمایند. 29) این پژوهش ترجیحی که امروزه در نظر بسیار از پژوهشگران و صاحبنظران آموزشی به اصلی مقدس تبدیل شده است اینک از سوی شمار فراوانی از ناقدان به عنوان عامل فلج کننده تلاشهایی که در تغییرات و تحولات دانشگاهی مورد نیاز است تلقی می‌شود؛ عاملی که موجب داورهای خطا می‌شود و به دلیل آنکه بنای کار خود را بر فرض استقلال و عدم وابستگی افراد می‌نهد و آنان را فاعلانی غیر اجتماعی و بی‌شکل و موجوداتی شرطی می‌داند، به عرضه پیشنهادها و طرحهای خیالی و غیرعملی می‌انجامد. کلیفتون کنراد (Clifton Conrad, 1988) نظرها را به این نظریه جلب کرده که تحقیقات آموزش عالی «بی‌جان، کسل‌کننده، درون‌نگر و تنگ‌نظرانه شده است و خط تولید پژوهش یافته‌های جدید اندک یا چالش‌های فکری کمی را ایجاد کرده است» (P."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.