Skip to main content
فهرست مقالات

ارزش نظریه «وجه تولید آسیائی» و تاریخچه آن (3)

نویسنده:

(8 صفحه - از 22 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : مالکیت ،مالک ،جماعت ،تولید ،قبیله ،زمین ،آسیائی ،مارکس ،اجتماع ،تاریخ ،کشاورزی ،مالکیت ارضی ،اقتصادی ،طریقه ،انسان ،محصول ،مالکیت جماعتی ،طریقۀ مالکیت ارضی آسیائی ،وجه تولید آسیائی ،وحدت ،فرد ،کار ،رابطۀ ،عینی ،مالکیت ارضی جماعتی و مالکیت ،قسمت ،زبان ،جامعه ،عبارت ،شرط اولیۀ مالکیت ارضی

خلاصه ماشینی:

"روابط مردم با دولت در نظام آسیائی در دو کلمۀ«عبودیت عمومی»خلاصه می‌شود:فقدان مالکیت خصوصی زمین،وجود واحدهای تولیدی مستقل و پراکنده که از عهدۀ جمیع حوائج خودبرمی‌آیند،انضمام بی‌واسطۀ کشاورزی و حرفه‌ها و ادامۀ یک نوع تقسیمکار تغییرناپذیر در واحدهای تولیدی مذکور،وجود دولت مرکزیمقتدر و مستبد و استثمار تولید کنندگان بوسیلۀ دستگاه حکومت ازطریق ضبط خراج محصولات کشاورزی و پدید آمدن شهرهای مصرفکننده که مراکز اجتماع فرمانروایان و قوای دولتی و دیوانیان و محلگردآوری ثروتهای بیکران آنهاست و اختصاص ذخایر مالی به تمتع وکامرانی،خطوط اصلی این چهرۀ تاریخی را تشکیل می‌دهد. مالکیت ارضی جماعتی ومالکیت مستقل و کوچک فردی،انسان را چون درخت بر زمین استوارمی‌سازد و در واقع به منزلۀ ریشه‌هائی است که از کف پای انسان روئیده و بهزمین فرو شده است؛تا این ریشه‌ها از زمین کنده نشود،یعنی تا آن دو نوعمالکیت از میان نرود،کار آزاد متولد نمی‌شود،زیرا: «در هر صورت فوق،رابطۀ کارگر با شرایط عینی کارش عبارتاست از رابطۀ مالکیت:این وحدت طبیعی کار با شرایط مادی آنست. برای آنکه چنین امری مصداق پیداکند یعنی تولید به منظور ایجاد ارزش و به قصد مبادله و عرضه داشتن بهبازارها صورت گیرد،نخستین شرط لازم،پدید آمدن کار آزاد و رواجکار مزدوری است یعنی افرادی به وجود آیند که از شرایط عینی که برای تحققکارشان لازم است جدا بیفتند و دارای وجود مستقل از کار خود باشند؛افرادی که جز نیروی کار خویش چیز دیگری را مالک نباشند و بتوانند آنرا باپول مبادله کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.