Skip to main content
فهرست مقالات

ابعاد رابطه دین و علم و چگونگی علم دینی

نویسنده:

(52 صفحه - از 13 تا 64)

کلید واژه های ماشینی : دین ،علم ،علم دینی ،معرفت ،رابطه دین و علم ،انسان ،تعارض ،رابطه ،واقعیت ،اسلامی ،اقتصاد ،تفسیر ،علم و دین ،جامعه ،اجتماعی ،فلسفه ،تجربه ،علوم تجربی ،حقیقت ،طبیعت ،جهان ،اعتقادات ،دانشمندان ،ارزشها ،دانشگاه ،معرفت دینی ،رفتار ،مطالعه ،تاریخ ،تعریف

خلاصه ماشینی:

"ب ـ با این همه، نظر به اصل آزادی تحقیق، هر پژوهشگری کاملا ممکن است بدون توجه به نکته فوق، به این نتیجه برسد که خانه فلان رشته علمی از پای بست ویران است و نقش ایوان کارساز نمی‌باشد و چاره‌ای جز بنیانگذاری علم دیگر با ساختار بکلی متفاوت وجودندارد، با توجه به فوائدی که از وجود رقابت در صحنه علم برای شکوفائی معرفت مترتب است چنین کوششی می‌تواند مورد استقبال واقع شود، ولی به شرطی که علم تازه بنیاد یافته خود را با قواعد جاری حاکم بر جامعه علمی تطبیق دهد یعنی بپذیرد که احکام آن مورد سنجش، انتقاد و آزمایش از سوی نهادهای جامعه علمی و بحث در مجلات و نشریات تخصصی قرار گیرد و بسته به درجه شایستگی یا عدم شایستگی خود و مطابقت با واقعیت‌ها قبول یا رد شود؛ چون هیچگونه تضمین قبلی وجود ندارد که یک علم بنیاد یافته به صرف اینکه نام «علم دینی» داشته باشد در فرایند انتقاد و آزمایش دچار شکست نشود بلکه با توجه به توضیحات قبلی و تفاوت معیارها احتمال آن زیاد است. فصلنامه: نقش تدوین و گسترش علم دینی را در دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران چطور ارزیابی می‌کنید؛ یعنی اگر اینها تدوین بشود و در جامعه دانشگاهی ایران گسترش پیدا کند چه تأثیراتی می‌تواند در اعتقادات و رفتار دانشگاهیان داشته باشد؟ مصباحی: اگر این علوم به صورتی که قابل توجه دانشگاهیان باشد تدوین بشود و در میان آنها مورد استفاده قرار گیرد، اولا، یک تأثیری که می‌گذارد خودباوری در اندیشه و فکر است؛ یعنی علاوه بر اینکه از نظریات دیگران بهره خواهند گرفت خود به تولید افکار خواهند پرداخت و یک نحوه استقلال فکری و علمی در جامعه دانشگاهی ما پدید می‌آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.