Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر دیدگاه برنامه دوم توسعه، سیاست خصوصی سازی (9)

نویسنده:

(9 صفحه - از 102 تا 110)

کلید واژه های ماشینی : اقتصادی، توسعه، دانش، سیاسی، مدیریت، نارسایی، آموزش، آموزش عالی، توسعه اقتصادی، جهان

خلاصه ماشینی:

"گذشته از مسائل مربوط به هویت ملی و از جمله‌ هویت علمی ملی که برای برقراری روابط گسترده‌ در سطح جهان در دنیای کنونی وجود آنها ضروری‌ است و در اثر این‌گونه آموزش این هویت مخدوش‌ می‌شود،با توجه به آنچه که در بخش یکم مورد بررسی قرار گرفت دست‌کم می‌باید شرایط تاریخی،اقتصادی،اجتماعی،سیاسی و فرهنگی‌ پیدایش هرنظریه و ارتباط آن با واقعیت و در نتیجه‌ نسبی بودن و غیر جهانروا بودن هرگونه دانش‌ اجتماعی را در نظام آموزشی ملی خود با توجه به‌ تعریف علم مطرح سازیم. استادان عموما در دفاع از قدرت خرید خویش متوسل به گرفتن چند شغل، تدریس زیاد و نان به نرخ روز خوردن برای حفظ امتیازهای بدست آورده یا مورد انتظار،می‌شوند، ولی بحث در این است که آیا استادان باید از کدام‌ الگوی مصرفی و زندگی پیروی کنند؟آیا استادان به عنوان نخبگان فکری و مدیران ذهن جامعه‌ نباید مسئولانه زندگی ساده‌ای داشته و اشتغال‌ پول‌زا برای آنان در حداقل ممکن محدود مانده و تا حد امکان به پژوهش و آموزش عمقی بپردازند،در غیر این صورت بین اینان و افراد کمتر آگاه جامعه در تأثیر بر مدیریت ذهن و عین کشور چه تفاوتی‌ خواهد بود؟ نتیجه‌گیری قسمت یکم با توجه به آنچه در این قسمت گذشت،می‌توان‌ نارسایی و کمبود موجود در دانش توسعه‌ اقتصادی را عمدتا ناشی از یکسان‌سازی‌ سلطه‌گرانه جهان و غربی و سرمایه‌دارانه کردن آن‌ توسط مراکز صنعتی مسلط که اکنون دیگر با پذیرش و باور به درستی آن به امری درونی در کشورهای جهان سوم بدل شده،دانست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.