Skip to main content
فهرست مقالات

کار و کارگر در ایران باستان بر مبنای الواح خزانه تخت جمشید

نویسنده:

(5 صفحه - از 38 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : کتیبه، واژه، کارگر، کورتش، کتیبهء فارسی باستان بیستون ترجمه، داریوش، دیاکونوف، کارگر در ایران باستان، معنی، خانواده، کتیبهء بیستون، ایلامی، شاه، برده‌داری، کار و کارگر، فارسی باستان، ترجمه، هخامنشی، کار، آقایی دیاکونوف واژهء کورتش، گئومات، حقوق، ایران باستان بر مبنای الواح، اقتصادی، بردهء، مردم، کتاب، کورتش در فارسی باستان، اجتماعی، فارسی باستان و اوستا

خلاصه ماشینی: "آقای دیاکونوف،در صفحات مختلف به ساختمان جامعهء ایرانی‌کهن،چه در اوستا،چه در گاتها و چه در اوستای متأخر اشاره‌ می‌کند،یعنی: demana (اوستای متأخر (nmana و vis (-ده)و soithra *(-روستا،قصبه)،اوستای متأخر zantu -زند-قبیله و dahyu (-کشور)و نیز متذکر می‌گردد که واژهء فارسی باستان maniya از ریشهء همان واژهء: nmana است و آقای تیورین نیز تأکید می‌کند که‌ این واژه به معنی اهل خانه و متعلقان و وابستگان به خانه و خانواده... به‌هرحال،به هیچ وجه‌ معلوم نیست براساس کدام منطق لغوی،حتی جامعه‌شناسی‌ می‌توان واژه‌ای را که به روشنی کامل به maūn -خانه و خانمان مربوط است-یعنی maūniya -کورتش معنی کرد و آنگاه کورتش را که جز «کارگر»هیچ معنای دیگری را نمی‌توان بدان منتسب کرد،چگونه‌ می‌توان«برده»ترجمه نمود؟آقای تیورین سپس عقیده‌ای را بیان‌ می‌دارد که نمی‌توان دانست-و آقای دیاکونوف هم چیزی نمی‌گوید که-منبع اطلاعاتی او چه بوده است. شادروان دکتر محمد علی خنجی در مقالهء سابق الذکر،به روشنی‌ نشان داد که این برداشت‌ها و این نوع استنباطها تا چه‌اندازه از تحقیق تاریخی دور و به مسائل سیاسی این محققان نزدیک و مربوط است و ما در اینجا چیزی بر آن نمی‌افزائیم،اما ناچاریم،دربارهء معنی‌ یک واژهء دیگر،درست بررسی و موشکافی کنیم که آن واژه نیز خود بهانه‌ای شده است برای گرفتن چنان نتیجه‌هائی. جالب این است که آقای دیاکونوف نیز،که جامعهء هخامنشی را برده‌داری می‌داند،متوجه این معنی شده که«بندک» bandak ،معنی‌ کلی دیگری نیز دارد:«که مطابق است با دولوس dolus یونانی و شخصی را که تابع و وابستهء دیگری باشد نیز می‌رساند و از آن‌ جمله،داریوش در کتیبهء بهیستون،ساتراپ‌های خود را چنین تعریف‌ می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.