چکیده:
مساله: پژوهش حاضر به منظور تعیین نقش دینداری در ممانعت از بزهکاری (سرقت) جوانان شهر تهران با استناد به دیدگاه های دینداری و پیوند اجتماعی سعی در ارایه تحلیل جامع شناختی از دینداری به منزله راهکاری برای مقابله با معضل بزهکاری جوانان دارد. روش تحقیق: روش این تحقق پیمایشی و از نوع علی- مقایسه ای پس از وقوع است. به لحاظ معیار زمان، این پیمایش از نوع مقطعی بوده و به لحاظ معیار ژرفایی از نوع پهنانگر است که داده های آن با استفاده از پرسش نامه گرد آوری شده است. یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد تفاوت معنی داری بین ابعاد دینداری و میزان بزهکاری (سرقت) در بین دو گروه جوانان عادی (غیر بزهکار) و زندانی (بزهکار) در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد. یافته های نظری پژوهش نشان داد که گرچه می توان رابطه جداگانه و مستقیم هر یک از متغیرهای مستقل (ابعاد دینداری) با متغیر وابسته (میزان بزهکاری) را بر اساس نظریه های دینداری و پیوند اجتماعی تبیین کرد، اما نتایج حاصل از تحلیل چند متغیری، بیانگر آن است که تنها، بعد پیامدی دینداری تاثیر مستقیم بر بزهکاری داشته و بیشترین سهم را در تبیین ممانعت از بزهکاری جوانان به خود اختصاص داده است.
خلاصه ماشینی:
"یافتههای نظری پژوهش نشانداد که گرچه میتوان رابطۀ جداگانه و مستقیم هریک از متغیرهای مستقل(ابعاددینداری)با متغیر وابسته(میزان بزهکاری)را براساس نظریههای دینداری وپیوند اجتماعی تبیین کرد،اما نتایج حاصل از تحلیل چند متغیری،بیانگر آن استکه تنها،بعد پیامدی دینداری تاثیر مستقیم بر بزهکاری داشته و بیشترین سهم را درتبیین ممانعت از بزهکاری جوانان به خود اختصاص داده است.
برطبق این مدل میتوان استنباط کرد که ابعاد دینداری یعنی چهاربعد اعتقادی،مناسکی،تجربی و پیامدی دینداری به عنوان شاخصها و معرفهای اصلیدینداری،در حکم متغیرهای اصلی برای ارزیابی وضعیت دینداری،مفهومسازی و عملیاتیمیشوند و تاثیر آنها روی بزهکاری مورد سنجش قرار میگیرد؛ب)در مورد مؤلفۀ دوم نیز بایداشاره کرد که از نظر هیرشی،افراد از لحاظ درجۀ قبول ارزشها و هنجارهای جامعه متفاوتاند.
&%02230EFRG022G% جدول 4:ماتریس ضرایب همبستگی میان متغیرهای تحقیق(جوانان عادی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) **همبستگی در سطح 0/01 معنادار است (deliat-2) *همبستگی در سطح 0/05 معنادار است (deliat-2) مقادیر جدول شمارۀ 4 نیز نشان میدهد بین تجربۀ دینی و اعتقاد دینی جوانان عادی (0/55-r) رابطۀ معنیداری وجود دارد،این بدین معناست که هر قدر تجربیات دینی درجوانان عادی بیشتر باشد،اعتقادات دینی آنان افزایش مییابد.
نمودار 2:مدل علی(تجربی)تاثیر ابعاد دینداری بر بزهکاری جوانان عادی (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به مدل تحلیل مسیر(نمودار شمارۀ 3)،ملاحظه میشود در گروه جوانان زندانی نیز تنهامتغیر پیامد دینی بهطور مستقیم روی بزهکاری تاثیر دارد 0/38-r .
نمودار 3:مدل علی(تجربی)تاثیر ابعاد دینداری بر بزهکاری جوانان زندانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 7)نتیجهگیری در پژوهش حاضر از رهیافت تلفیقی مدل مفهومی گلاک و استارک و تئوری پیونداجتماعی هیرشی بهره گرفته شده است."