خلاصه ماشینی:
"مؤلف در اغلب موارد برای بیانتحلیل و تلقیهای خاص خود و ترسیمسیمایی که بر او نموده شده از قضایاییشرطی استفاده نموده است،مثلا:«اگربتوان برخی از واکنشهای به اصطلاحبنیادگرا در جهان امروز را نوعی سرخوردگی از رسیدن به مدرنیتهای دانستکه هرچند به لحاظ سرچشمههایش بسیاردور از دسترس است اما در عین حالآثارش در همهجا مشاهده میشود،آنگاهنمیتوان انکار کرد که پریشانی برآمده ازیأس ضد مدرنیستی ناشی از بحرانی عمیقدر فرآیند مدرنسازی و به ویژه آگاهی ازمدرنیته در جوامعی مانند ایران است که درنیمۀ راه فرآیند مدرنیته ماندهاند.
»(ص 11) مؤلف معتقد است که در نهضت«مدرنیست»ایرانی،آزمونی روحی پدیدآمده و به دنبال آن«گفتگویی مفید امامنقطع میان روشنفکران ایرانی و تمدنغربی درگرفت که به شکوفایی تفکر جدیدو خلق آثار فرهنگی و هنری با گرایشمدرن در ایران انجامید»(ص 12) بعد سیر این نهضت و گفتگو را بااستناد به وقایع ایران از دورۀ صفویه وقاجار به خصوص از قرارداد ترکمانچای تامشروطه و سپس از عصر پهلوی تا انقلاباسلامی را بهطور مختصر روایت میکند.
شاید مؤلف محترم که تلقی خود ازمدرنیته را به روشنی بیان داشته از موضعیبیرونی و در مقام تماشاگر به ماجرای تجدددر ایران بیاندیشد و بر عدم اخذ و جذبروح مدرنیته در جان ایرانی تأکید کند.
دعوت به تفکر انتقادی و معرفت واندیشه درباره نحوۀ بودنمان بسیار خوب واجابتکردنی است ولی آیا این دعوتهمان دعوت به کتابچۀ قانون و اخذ تمدنغرب ولی در سطحی عمیقتر،یعنی اخذمبانی کتابچۀ قانون و تفکر موجد تمدننیست؟ اگر بنا باشد گفتمانی جدید برای بحثو تأمل در حال و روزمان و نحوه بودنمانآغاز شود شاید یکی از شرایط لازم برایپربارتر و مفید فایده بودن آن صبوری و عدمتعجیل در ارائۀ راه حل باشد."