خلاصه ماشینی:
"رفتار انتخاباتی و مشارکت سیاسی مردم در هفتمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران نوشتهء دکتر محمدتقی ایمان-استادیار بخش علوم اجتماعی دانشگاه شیراز چکیده شرکت در انتخابات به عنوان یک کنش سیاسی که بیانگر درجهای از مشارکت سیاسی مردم در نظام اجتماعی به شمار میآید مورد تحلیل و ارزیابی اندیشمندان مختلف قرار گرفته است.
یکی از انواع کنشهای سیاسی مردم که به عنوان شاخص مناسبی برای تعیین و تعریف میزان مشارکت سیاسی آنها در نظام اجتماعی مورد تحلیل اندیشمندان قرار گرفته،رفتار انتخاباتی است.
12 بنابراین مطالعهء شرکت مردم در انتخابات به عنوان یکی از سطوح اولیهء مشارکت سیاسی13و ارزیابی توزیع آراء رأی دهندگان با توجه به ویژگیهای متفاوت نامزدهای انتخاباتی میتواند به درک عمیقتر حاکمیت سیاسی از وضع سیاسی موجود کمک کند.
رفتار انتخاباتی در هفتمین انتخابات ریاست جمهوری ایران تحلیل انتخابات به عنوان یکی از عرصههای مشارکت سیاسی مردم در نظام اجتماعی که براساس زمینههای اجتماعی و تاریخی جامعه صورت میگیرد،بخش زیادی از مطالعات علوم سیاسی و اجتماعی را به خود اختصاص داده است.
گرچه این خصیصه بیانگر ویژگی عام جامعهء ایران میباشد،ولی انسانها براساس محتوای ذهنی و آرمانی خویش به کنشهای اجتماعی میپردازند که بر گرد محورهای مشترک حالت جمعی به خود میگیرد و براساس آن حمایت،اصلاح و تغییر ساختاری در نظام دنبال میشود.
تبلیغاتی که اتهامات سیاسی و مذهبی بدون پشتوانهء منطقی را ترویج کند یا آن که مظلومیت فرد یا گروهی را تقویت نماید،برای استفاده کنندگان انتخابات اخیر نشان داد که تبلیغات مبتنی بر شیوههای سنتی و صرفا احساسی که ممکن است در جامعهای با شرایط خاص یا حتی در یک دورهء زمانی در جامعهء ما کارکرد مثبت داشته باشد در نظام اجتماعی موجود جایگاهی ندارد."