Skip to main content
فهرست مقالات

معقولیت و نسبی گرایی؛ نسبی گرایی مبتنی بر نظریه معقولیت طبیعی

نویسنده: ؛

کلیدواژه ها : نظریه معقولیت طبیعی ،مکتب ادینبورا ،نسبی‌گرایی معرفت‌شناختی ،معقول ،نامعقول ،دسته‌بندی اشیا ،منافع اجتماعی ،نظریه به‌کارگیری فعالانه اجتماعی طبیعت

کلید واژه های ماشینی : نظریه معقولیت طبیعی ،مکتب ادینبورا ،معقولیت ،معقولیت طبیعی مکتب ادینبورا ،معقولیت طبیعی ،ادینبورا ،نظریه معقولیت طبیعی مکتب ،نظریه معقولیت ،بارنز ،مکتب ادینبورا از دسته‌بندی ،هسی ،الگوی شبکه هسی ،تلائم ،به‌کارگیری مفهوم منافع اجتماعی ،نظریه به‌کارگیری فعالانه اجتماعی ،منافع اجتماعی ،ادینبورا از الگوی شبکه ،شرایط تلائم ،موضع مکتب ادینبورا ،طبیعت مکتب ادینبورا ،براهین مکتب ادینبورا ،نامعقول ،الگوی شبکه ،معقولیت مکتب ادینبورا ،طبیعی معقول ،مفهوم منافع اجتماعی ،اقتضائات ،عقاید و دعاوی معرفتی ،اصلی مکتب ادینبورا ،نامتساهل معقولیت طبیعی

این مقاله یکی از جالب‌ترین براهین مکتب ادینبورا برای نسبی‌گرایی را بازسازی و سپس مورد ارزیابی نقادانه قرار داده است. این مکتب برای این منظور نظریه معقولیت طبیعی را طرح می‌کند؛ نظریه‌ای که همه عقاید و دعاوی معرفتی را به طور طبیعی معقول می‌شناسد. در صورت توفیق در این کار، تبیین درجه دوم ما از چگونگی و چرایی اخذ و رفض آن عقاید و دعاوی معرفتی هیچ نیازی به مقولات معقول و نامعقول نخواهد داشت؛ زیرا مطابق این نظریه همه عقاید و نظریه‌ها به طور طبیعی معقول هستند. هدف اصلی مکتب ادینبورا از این نظریه‌پردازی این است که تمام دعاوی معرفتی را به لحاظ معرفت‌شناختی، از جهت منزلت معقولیت‌شان، معادل و همسنگ کند. همچنین به‌کارگیری مفهوم منافع اجتماعی در نظریه به کارگیری فعالانه اجتماعی طبیعت این مکتب، مورد طرح و نقادی قرار گرفته است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.