Skip to main content
فهرست مقالات

هویت ایرانی در دوران بعد از اسلام

سخنران:

(6 صفحه - از 50 تا 55)

خلاصه ماشینی:

"بدیهی است که به هیچ وجه نظر به نفی ارزش ذاتی عرفان نیست،که در دوران عباسیان،دو عامل نهضت فرهنگی‌ ایرانیان را به جلو راند:یکی ذخیرهء«دینامیسم»ایرانی‌ که در هر حال می‌بایست در راهی به کار افتد،و فرهنگ و تاریخ کهن این کشور پشتوانه‌اش بود؛ دیگری اوضاع و احوال زمانه که واکنش معادل و مناسب خود را می‌طلبد. دو سه نمونه: جهان و کار جهان جمله هیچ در هیچ است‌ هزار بار من این نکته کرده‌ام تحقیق در مقابل: بلبل عاشق تو عمر خواه که آخر باغ شود سبز و سرخ گل به بر آید هم حافظ قرآن و هم ستایشگر جمشید: ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ به قرآنی که اندر سینه داری‌ در مقابل: کی بود در زمانه وفا،جام می‌بیار؟ تا من حکایت جم و کاووس کی کی کنم‌ هم رند و هم راغب به گریهء سحری: می صبوح و شکر خواب صبحدم تا چند؟ به عذر نیمشبی کوش و گریهء سحری هم مستغنی و هم نیازمند: خشت زیر سر و بر تارک هفت اختر پای‌ دست قدرت نگر و منصب صاحب جاهی در مقابل: رسید مژده که آمد بهار و سبزه دمید وظیفه گر برسد،مصرفش گل است و نبید سعدی نیز از جهت دیگر همان بازتاب روحیهء ایرانی را در آثار خود دارد. در تمام آثار برجستهء زبان فارسی،از در دوران عباسیان،دو عامل نهضت فرهنگی‌ ایرانیان را به جلو راند:یکی ذخیرهء«دینامیسم»ایرانی‌ که در هر حال می‌بایست در راهی به کار افتد،و فرهنگ و تاریخ کهن این کشور پشتوانه‌اش بود، دیگری اوضاع و احوال زمانه که واکنش معادل و مناسب خود را می‌طلبید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.