Skip to main content
فهرست مقالات

سیمای فلسفه جدید در آثار شهید صدر

مترجم:

نویسنده:

ISC (19 صفحه - از 247 تا 265)

کلید واژه های ماشینی : شهید صدر ( ره )، فلسفه، عقلانیت، عقل، اسلامی، فلسفه اسلامی، نسبیت، فقه، تفکر اسلامی، فلسفه جدیدی

مقاله حاضر ترجمه‌ای است از مقدمه کتاب «فلسفة الصدر» نوشته دکتر محمد عبداللاوی استاد فلسفه در دانشگاه‌ها و مؤسسات الجزائر، سودان، ایتالیا و بریتانیا، که تحقیقات متعددی در زمینه آثار شهید صدر نموده و آثاری از ایشان در این زمینه منتشر شده است. ایشان در این اثر به مبانی فکری و فلسفی شهید صدر(ره) پرداخته و نوآوری‌های ایشان را در زمینه معرفت‌شناسی و مسائلی که در رابطه با واقعیت و حقیقت و عقلانیت و رابطه فقه و فلسفه، توضیح و تبیین نموده است. عبداللاوی نتیجه می‌گیرد که شهید صدر(ره) میراث فلسفه اسلامی و بطور کلی تفکر اسلامی را بازسازی کرده است و از آن جهت که فلسفه اسلامی و غربی را مورد نقد قرار داده، فلسفه اسلامی معاصر را از حیث مفاهیم و روش غنی ساخته است؛ همچنین شهید صدر(ره) برای فرهنگ انسانی به طور کلی فلسفه جدیدی را ارائه داده که در پی ارتباط دادن انسان با خداوند سبحان و ارزشها از طریق ارتباط انسان با نبوت و امامت می‌باشد.

خلاصه ماشینی:

"عبداللاوی نتیجه می‌گیرد که شهید صدر(ره) میراث فلسفه اسلامی و بطور کلی تفکر اسلامی را بازسازی کرده است و از آن جهت که فلسفه اسلامی و غربی را مورد نقد قرار داده، فلسفه اسلامی معاصر را از حیث مفاهیم و روش غنی ساخته است؛ همچنین شهید صدر(ره) برای فرهنگ انسانی به طور کلی فلسفه جدیدی را ارائه داده که در پی ارتباط دادن انسان با خداوند سبحان و ارزشها از طریق ارتباط انسان با نبوت و امامت می‌باشد. [زیرا] وی مکتب‌های فلسفی غربی را تحلیل و نقد کرده است و جایگزینی اسلامی را از راه مشخص کردن ویژگی‌ها و مشخصات عقلانیتی که بیرون از دیدگاه اثباتگرایی (پوزیتیویسم) و گرایش و رویکرد علمی است، مطرح کرده و همه اینها از «تفسیر واقعیت» بر [مبنای [قرآن کریم شروع می‌شود؛ یعنی خاستگاهی که از نظر به قرآن کریم از جایگاه ارتباط و پیوند دین با تکامل فکر و حرکت تاریخ می‌باشد کوشش و تلاش گروهی [که] فرد آن‌را انجام داده است. [در حالی که [فلسفه‌های غرب مانند مارکسیسم و اثباتیگری (پوزیتیویسم) و سایر مکتب‌های فلسفی که هر اصل مطلقی را برای وجود و معرفت و حقیقت نفی می‌کردند و تفکر اسلامی را که بر دین به عنوان حقیقتی مطلق اعتماد و تکیه می‌کرد، تهدید می‌نمودند، تفکر اسلامی چگونه می‌توانست معیارهایی برای بازسازی تمدن و فرهنگ اسلامی ارائه دهد؟ شهید صدر(ره) این مشکل را بیرون از چهارچوب تنگی که بین مطلق بودن حقیقت یا نسبی بودن آن اختیار کرده بود درمان نمود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.