Skip to main content
فهرست مقالات

سیمای فلسفه جدید در آثار شهید صدر

مترجم:

نویسنده:

ISC (19 صفحه - از 247 تا 265)

کلید واژه های ماشینی : شهید صدر ( ره ) ،فلسفه ،عقلانیت ،عقل ،اسلامی ،فلسفه اسلامی ،نسبیت ،فقه ،تفکر اسلامی ،فلسفه جدیدی ،شهید صدر عقلانیت فلسفه اسلامی ،نقد شهید صدر عقلانیت فلسفه ،نبوت ،متافیزیک ،غربی ،دین ،شهید صدر مشکل نسبیت معرفت ،اجتماعی ،نقد ،فلسفه شهید صدر ،انسان ،فلسفه اسلامی معاصر ،غیب ،واقعیت ،فلسفه غربی ،فلسفه اسلامی و غربی ،مفاهیم ،فلسفه جدید در آثار شهید ،فلسفی شهید صدر ،نسبیت عقل

مقاله حاضر ترجمه‌ای است از مقدمه کتاب «فلسفة الصدر» نوشته دکتر محمد عبداللاوی استاد فلسفه در دانشگاه‌ها و مؤسسات الجزائر، سودان، ایتالیا و بریتانیا، که تحقیقات متعددی در زمینه آثار شهید صدر نموده و آثاری از ایشان در این زمینه منتشر شده است. ایشان در این اثر به مبانی فکری و فلسفی شهید صدر(ره) پرداخته و نوآوری‌های ایشان را در زمینه معرفت‌شناسی و مسائلی که در رابطه با واقعیت و حقیقت و عقلانیت و رابطه فقه و فلسفه، توضیح و تبیین نموده است. عبداللاوی نتیجه می‌گیرد که شهید صدر(ره) میراث فلسفه اسلامی و بطور کلی تفکر اسلامی را بازسازی کرده است و از آن جهت که فلسفه اسلامی و غربی را مورد نقد قرار داده، فلسفه اسلامی معاصر را از حیث مفاهیم و روش غنی ساخته است؛ همچنین شهید صدر(ره) برای فرهنگ انسانی به طور کلی فلسفه جدیدی را ارائه داده که در پی ارتباط دادن انسان با خداوند سبحان و ارزشها از طریق ارتباط انسان با نبوت و امامت می‌باشد.

خلاصه ماشینی:

"عبداللاوی نتیجه می‌گیرد که شهید صدر(ره) میراث فلسفه اسلامی و بطور کلی تفکر اسلامی را بازسازی کرده است و از آن جهت که فلسفه اسلامی و غربی را مورد نقد قرار داده، فلسفه اسلامی معاصر را از حیث مفاهیم و روش غنی ساخته است؛ همچنین شهید صدر(ره) برای فرهنگ انسانی به طور کلی فلسفه جدیدی را ارائه داده که در پی ارتباط دادن انسان با خداوند سبحان و ارزشها از طریق ارتباط انسان با نبوت و امامت می‌باشد. [زیرا] وی مکتب‌های فلسفی غربی را تحلیل و نقد کرده است و جایگزینی اسلامی را از راه مشخص کردن ویژگی‌ها و مشخصات عقلانیتی که بیرون از دیدگاه اثباتگرایی (پوزیتیویسم) و گرایش و رویکرد علمی است، مطرح کرده و همه اینها از «تفسیر واقعیت» بر [مبنای [قرآن کریم شروع می‌شود؛ یعنی خاستگاهی که از نظر به قرآن کریم از جایگاه ارتباط و پیوند دین با تکامل فکر و حرکت تاریخ می‌باشد کوشش و تلاش گروهی [که] فرد آن‌را انجام داده است. [در حالی که [فلسفه‌های غرب مانند مارکسیسم و اثباتیگری (پوزیتیویسم) و سایر مکتب‌های فلسفی که هر اصل مطلقی را برای وجود و معرفت و حقیقت نفی می‌کردند و تفکر اسلامی را که بر دین به عنوان حقیقتی مطلق اعتماد و تکیه می‌کرد، تهدید می‌نمودند، تفکر اسلامی چگونه می‌توانست معیارهایی برای بازسازی تمدن و فرهنگ اسلامی ارائه دهد؟ شهید صدر(ره) این مشکل را بیرون از چهارچوب تنگی که بین مطلق بودن حقیقت یا نسبی بودن آن اختیار کرده بود درمان نمود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.