خلاصه ماشینی:
هنگامی که وبر این مفهوم را در مقایسه با دو نوع دیگر اقتدار مشروع(اقتدار سنتی و اقتدار بوروکراتیک یا عقلایی-قانونی)به کار میبرد،منظور او،نوعی رابطۀ اقتدار بود که طی آن،پیرو،صفات و ویژگیهای استثنایی و فوقبشری برای رهبری قائل است و به دلیل همین صفات،داوطلبانه و باشور و شوق،از او تبعیت میکند.
حرکت اعتراضی امام حسین(ع)همراه با همۀ خانوادۀ خود در برابر حکومت یزید و اعمالی مانند مقاومت تا بهدلیل درآمیختگی نام حضرت علی(ع)با مفاهیمی مانند عدالت، شجاعت،سادهزیستی، بیاعتنایی به مادیات، فروتنی،مردمداری، صداقت و جوانمردی، اسطورۀ برجامانده از او به معیاری برای تشخیص حکومت و رهبری صالح از ناصالح تبدیل شده است.
امام خمینی(ره)و تصویر اولیۀ پیروان از او امام چه ویژگیهایی داشت که شخصیت وی را مستعد جانشینسازی با الگوهای کاریزمایی موجود در فرهنگ شیعی،و شکلگیری باورهای کاریزمایی در پیروانش نسبت به او میساخت؟از آنجا که کاریزما،اساسا مفهومی تفهمی است و به تصویرهایی که افراد در ذهن خود از رهبر دارند، مربوط میشود،باید ویژگیهای موردبحث را از دریچۀ چشم مریدان(هستۀ اولیۀ پیروان)ببینیم.
12حاصل کار،رشد سریع پیروان امام و ویلز:سرچشمههای اصلی پیوستگی و گرایش کاریزمایی به یک رهبر را میتوان در نمادهای عمومی موجود در میراث فرهنگی مشترک جامعه،و اسطورههایی یافت که این فرهنگ از نسلی به نسل دیگر انتقال میدهد.
در مورد دستۀ دوم میتوان به نشانهها و صفاتی اشاره کرد که امام،بدون آنکه قصد جانشینسازی داشته باشد،از خود بروز میداد: اتخاذ مواضع سازشناپذیر(که تداعیکنندۀ موضعگیریهای حقطلبانه و انعطافناپذیر علی(ع) و حسین(ع)بود)،تأکید بر تودههای مردم و ارزش بسیاری که برای آنها قائل بود(تداعیگر روحیۀ مردمداری حضرت علی(ع)،حمله به شاه و آمریکا و ابراز رفتارهای شجاعانۀ دیگر (تداعیکنندۀ شجاعتها و ازجانگذشتگی امام حسین(ع))و مانند اینها،مردم مشتاق را به انطباق خودبخود این نشانهها با صفات اسطورهای برمیانگیخت.