خلاصه ماشینی:
"تلویزیون و هنر نمایش (به تصویر صفحه مراجعه شود) درآمد تلویزیون،بهعنوان رسانه گروهی،امروز شعاع و وسعت کاربردش از حوزهیارتباط محص فراتر رفته و در قلمرو هنرها نیز،صاحب امکانهای تازه و تجربههاینوآورانه شده است.
حضور انسان و نظارتاش بر اوجگرفتنها،قوت و قدرتها،ضعف وسستیها،خیالپردازیها و خلاصه آنچه کهبر صحنه شکل میگیرد،یعنی:تئاتر زنده این،تفاوت اساسی هنرهای نمایشی(دراماتیک)است با هنرهای«پلاستیک»و«سینهتیک»و هنر سینما.
1 بیتردید تئاتر از نظر تعریفهایارتباطی،در همین مقولهی«ارتباطمستقیم»میگنجد،اما بایست این نکته راتوضیح داد که کیفیت پیام در تعریف ارائهشده،«بهصورت بیان شفاهی،نگاه،اشارهو گفتگو»آمده،یعنی به شکل ایما وعلامتهای انسانی برای ایجاد ارتباط.
پس،جزئی از تعریفی که برای ارتباط مستقیم یا رو دررو وجود دارد،یعنی آن جزء که میگوید: «وسیلهی ارسال پیام وجود نداشته باشد»،2با تئاتر و نوع جریان ارتباطاش یعنی«ارتباطمستقیم»،ناهمخوان است.
حال آنکه،در تئاتر بهدلیلاعتلای کیفیت پیام،یعنی عبور پیام ازصافی و صیقل«هنر»و نیز بهدلیل ماهیتنمایش،ارتباطی که ایجاد میشود: الف-رو در رو یا مستقیم است.
2-تئاتر و تلویزیونالف:یک ارتباط دوستانه امروز،رابطهی میان هنر تئاتر وتلویزیون،رابطهای است درک شده،درخدمت به تئاتر صحنه،مبدعانه،پر ازامکانها و ظرفیتهای تازه،جذاب و پرکشش برای نمایشنامهنویسان و درعینحال«صمیمانه»و نه همچون 2 حریف که برسر چیزی رقابت دارند.
اگرچه از بحث ما کمی بیرون است،اما برای اینکه بدانید دوستی«تئاتر وتلویزیون»تا چه اندازه مهم است،نمونهایاز این نظریهها را میآوریم: «آیندهی سینما چه خواهد بود؟ تلویزیون به گسترش خود ادامه میدهد،آیادر این گسترش سینما را کاملا مضمحلخواهد کرد؟لزوما چنین نخواهد بود.
ب-تئاتر روشنفکرانه و تلویزیون مردمی دربارهی رابطهی تلویزیون و تئاتربایست گفت که از سوئی تلویزیون برایتئاتر«تجربه»ای مهم بوده است و از سوئیدیگر تئاتر برای تلویزیون قلمروئی پرکششو گیرا،در این داد و دهش،همچنانکه پیشترهم ذکر شد،اصل بر مبنای«سبقتگرفتن»و«نبرد گیشهها»نبوده و نیست.
پس تلویزیون خادم تئاتر است ومیکوشد تا مردم را بهسوی این هنر دعوتکند."