Skip to main content
فهرست مقالات

کتابخانه های عمومی ایران پیشانی بخش فرهنگ/ گفتگو با دبیر کل هیأت امنای کتابخانه های عمومی کشور

مصاحبه شونده:

مصاحبه کننده:

(13 صفحه - از 5 تا 17)

خلاصه ماشینی:

"-ایجاد هماهنگی در ارائه خدمات فنی،عمومی و جنبی و توسعه مراکز خدمات‌ فنی و تخصصی در مراکز استان‌های کشور به‌منظور کارآمدسازی و متناسب‌نمودن‌ نظام ملی خدمات کتابخانه‌ای در جهت نوآوری و بهبود کیفیت خدمات -انجام مطالعات و اقدامات لازم به منظور توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کشور -برنامه‌ریزی در جهت ساخت،گسترش،تجهیز،توسعه نیروی انسانی،تأمین‌ منابع مکتوب و غیرمکتوب -تدوین راهکارهای عملی برای توسعه منابع موجود،ایجاد ظرفیت‌های جدید برای تأمین منابع مالی مورد نیاز جهت ارتقای سطح کتابخانه‌های‌ عمومی در راستای ارتقای سطح کتابخانه‌های عمومی از تولید ناخالص ملی -تصویب دستور العمل‌های لازم برای حمایت و نظارت بر ارائه خدمات کتابخانه‌های عمومی بخش خصوصی(دولتی و غیر دولتی) -برنامه‌ریزی در جهت ترغیب و الگوسازی مشارکت افراد، نهادهای تخصصی و حرفه‌ای و سازمان‌ها در امور مربوط به‌ ایجاد و ادارهء کتابخانه‌های عمومی -کمک به بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی در زمینه‌های‌ علمی،فرهنگی،اجتماعی،و اقتصادی -ایجاد امکانات لازم در جهت استفاده مطلوب از فناوری‌ اطلاعات -گسترش روابط و مبادلات فرهنگی بین کتابخانه‌های‌ عمومی داخل و خارج از کشور -تقویت سرمایه فرهنگی و اجتماعی -نظام‌مند کردن اطلاعات جهت استفاده بهینه از توانایی‌ جامعه در جهت بهره‌مندی از فناوری اطلاعات -فراهم‌آوردن فرصت لازم برای رشد و بالندگی شخصی‌ و درنهایت توانمندسازی علمی افراد جامعه -کمک به تحقق عملی جامعهء سالم و یادگیرنده و فراهم‌ آوردن بستر و امکانات مناسب و به‌روز برای توسعه پایدار -فراهم‌آوردن محیط مساعد به‌منظور دسترسی آسان‌ اقشار جامعه به منابع مکتوب و مضبوط -ایجاد زمینهء مساعد برای چرخهء دانش در جامعه که امروزه‌ مهم‌تر از تولید دانش تلقی می‌شود -تقویت روحیهء تحقیق و پژوهش در افراد جامعه و کمک‌ به کشف و پرورش خلاقیت‌ها و استعدادها با ایجاد فرصت دوم‌ آموزشی چون خودآموزی و خودپژوهشی آقای ملک‌احمدی لطفا مختصری از سوابق اداری‌ خودتان بفرمایید. حال درصورتی‌که بسترسازی مناسبی برای تحقق کتابخانه‌های‌ مدرن ایجاد نشود،به‌مرور از جاذبه‌های کتابخانه‌های موجود کاسته خواهد شد،با توجه به اینکه استفاده مطلوب از فناوری‌ اطلاعات،جزو وظایف کتابخانه‌های عمومی نیز آمده است،در این زمینه چه تدابیری اندیشیده شده است؟ واقعیت این است که حرکت به سمت کتابخانه‌های‌ مدرن و خروج از وضعیت دستی به یک وضعیت ماشینی را نمی‌توانیم با سرعت انجام دهیم،حداقل در مقاطع بسترسازی‌ به صبر و تأنی نیاز دارد،بخصوص با توجه به وضعیتی که در زمینهء نیروی انسانی داریم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.