خلاصه ماشینی:
"تروایا در مکتبچخوف آنچه در زیر میخوانید فشرده مقالۀبلندی است که با عنوان«تروایا درمکتب چخوف»در مجلۀ اکسپرس،چاپ فرانسه،شماره 1735 مورخ 12اکتبر 1984 صفحه 22 چاپ شده.
امااین بار«هانری تروایا»نویسندۀروسی الاصل فرانسوی(که در 9 سالگیموطن اصلیاش را ترک کرد)،توانسته استچهرهای روشن از چخوف،نمایشنامهنویسیکه تئاتر روسیه با او آغاز و در عین حال پایانیافته است تصویر کند،و مهمتر اینکه،تصویر او از چخوف،در عین حال تصویرنسبتا روشنی از فضا و موقعیت آن روزگارروسیه را در واپسین دم امپراطوری تزارها کهمیرود به شامگاه گولاکها منجر شود بهدست دهد.
در این نمایشنامهها شهرستانیهای بدونتوهم دربارۀ خود و نقشههایشان برای آینده رامیبینیم که در برابر فنجانی چای آهمیکشند و با صدایی خفه ازشکستهایشان سخن میگویند،درحالیکه،بیرون،نخستین برف زمستانیباریدن گرفته است.
آیا این بدبینی در جامعهای عادلمیتوانست تخفیف بیابد؟در یکی ازنوولهای چخوف زنی،هنگامیکه وارد یکایستگاه میشود متوجه گربهای کنار بخاریمیگردد،صدایش میکند،دخترکیجواب میدهد«او چیزی نمیشنود،کرشده است».
» کتابشناسی تئاتر (به تصویر صفحه مراجعه شود)استریندبرگ،اگوست یوهان 1849-1912«سوئد» توده هیزم،نمایشنامه در سه پرده ترجمهپرویز تائیدی تهران،پرچم 1350،72صفحه 35 ریال."